قوس 13, 1397 16:37 Asia/Kabul

دولت امریکا وانمود می کند که تمام تلاش خود را برای صلح در افغانستان به کار می بندد اما عملاً چیز دیگری در جریان است

کارشناس سیاسی-فرهنگی افغان گفت: دولت امریکا وانمود می کند که تمام تلاش خود را برای صلح در افغانستان به کار می بندد اما عملاً چیز دیگری در جریان است.   

دکتر سید وحید ظهوری حسینی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در مورد خواست دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا از عمران خان صدر اعظم پاکستان در مورد همکاری در روند صلح افغانستان، اظهار داشت: امریکا خود متهم به حمایت از طالبان است و جنایاتی که این گروه مرتکب می شود با امکاناتی است که از سوی امریکا تامین می شود.

وی افزود: برنامه هایی هم که امریکا در افغانستان دارد در تناقض باهم قرار دارند از یکطرف به سوی مذاکرات صلح با طالبان می رود و از سوی دیگر اعلام می کند که برای تامین امنیت، در افغانستان می ماند پس مشخص است که اظهارات مقامات امریکایی برای عوامفریبی است و امریکایی ها می خواهند اینگونه وانمود کنند که دولت دونالد ترامپ می خواهد برای صلح در افغانستان سنگ تمام بگذارد و حتی از دولت پاکستان هم طلب همکاری می کند.

عضو موسس بنیاد علمی-فرهنگی کوثر عنوان کرد: عملاً اما اینطور نیست و به نظر می رسد که خود پاکستان هم به دنبال محدود کردن فعالیت های طالبان است و با روی کار آمدن عمران خان به عنوان صدر اعظم پاکستان وی تلاش می کند که بیشتر در زمینه صلح کار کند و خطاهای دولت های گذشته پاکستان را که دردهای مضاعفی برای مردم افغانستان تحمیل می کرد، جبران کند.

این کارشناس سیاسی یادآور شد که پاکستان کمک های مالی هنگفتی را از کشورهای مختلف بویژه امریکا و عربستان سعودی دریافت کرده اما برای اهداف مشخصی که تعیین شده بود به مصرف نرسانده که این مساله از یک نگاه به نفع افغانستان تمام شده زیرا اگر اهدافی را که امریکا تعیین و عمق استراتژیکی که در افغانستان تعریف کرده بود، توسط پاکستان دنبال می شد به ضرر افغانستان بود.

ظهوری حسینی اظهار کرد: از طرف دیگر پاکستان به دنبال منافع ملی خود است و دولت های این کشور هم تلاش کرده اند که امکانات را به سوی خود جلب کنند اما دونالد ترامپ که دیدگاه های تجاری دارد بر این تصور است که کمک های امریکا به پاکستان هدر رفته و کاری به نفع امریکا صورت نگرفته هرچند که پاکستانی ها اقداماتی در راستای منافع امریکا انجام داده اند اما ظاهراً برای امریکایی ها راضی کننده نبوده است.

این کارشناس سیاسی گفت: زلمی خلیلزاد هم که در سمت های مختلف در دولت امریکا قرار داشته از مدت ها قبل سیاست های این دولت ها را پیگیری می کند اما پاکستان و افغانستان روی خلیلزاد حساب نمی کنند و تلاش های وی در حد بازی های سیاسی باقی می ماند، حتی در داخل امریکا هم اظهارات آقای خلیلزاد در مورد خروج نیروهای امریکایی از افغانستان توسط دیگر مقامات امریکایی رد می شود.

وی افزود: بصورت کلی به نظر نمی رسد که تلاش های خلیلزاد تاثیری در وضعیت افغانستان و پاکستان داشته باشد بلکه در حقیقت همان بازی های سیاسی است که از سوی دولت امریکا پیش برده می شود.

 

کلیدواژه