فراخوان جهانی گوترش برای دفاع از برجام
(last modified Wed, 12 Dec 2018 11:05:03 GMT )
قوس 21, 1397 15:35 Asia/Kabul
  •  فراخوان جهانی گوترش برای دفاع از برجام

با ادامه پایبندی ایران به برجام ،"آنتونیو گوترش" دبیرکل سازمان ملل متحد بار دیگر "برجام" را مهم ترین دستاورد دیپلماسی چند جانبه دانست و از بازیگران منطقه ای و بین المللی خواست تداوم آن را تضمین کنند.

گوترش با تاکید بر اینکه "برجام"در قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل تایید شده است، این توافق بین المللی را برای حفظ ثبات جهان لازم دانست و خروج آمریکا از برجام و پیامدهای بعدی آن را در اعمال دوباره تحریم های هسته ای،از چالش های پیش روی این توافق خواند.

اظهارات گوترش در حالی است که علیرغم خروج آمریکا، ایران همچنان به تعهدات خود در برجام پایبند مانده است. از زمان خروج آمریکا از برجام و بازگرداندن تحریم ها علیه ایران، مقامات کشورهای مختلف جهان از جمله امضا کنندگان اروپایی این توافقنامه، خروج واشنگتن و زیرپا گذاشتن برجام را نقض آشکار توافقنامه بین المللی دانسته اند که از حمایت حقوقی شورای امنیت سازمان ملل برخوردار است و ضمن محکوم کردن اقدام آمریکا در این زمینه، بر ادامه مشارکت خود با ایران مطابق این تعهد بین المللی تاکید کرده اند.

قطعنامه 2231 از همه کشورهای عضو سازمان ملل می خواهد از اجرای برجام حمایت و از هر اقدامی که این توافق را تضعیف می کند، بپرهیزند. زیرا نقض معاهدات بین المللی نه تنها از اعتبار نهادهای بین المللی چون سازمان ملل متحد می کاهد بلکه هرج و مرج و بی نظمی را در جهان گسترش می دهد.

دبیرکل سازمان ملل متحد در این باره افزود، اعتماد به نهادهای بین المللی ضعیف شده است و شاهد گسترش هرج و مرج در صحنه بین المللی و برهم خوردن موازنه قدرت و نقض حاکمیت قانون بدون بازخواست هستیم.

خروج آمریکا از برجام در حالی است که مقامات واشنگتن در راستای تامین منافع خود و سیاست اول آمریکای ترامپ از برخی دیگر از پیمان های جهانی و نهادهای بین الملی نیز خارج شده اند که خروج از شورای حقوق‌ بشر سازمان ملل، پیمان تغییرات آب و هوایی پاریس از آن جمله است. چنین اقداماتی خشم کشورهای مختلف حتی متحدان واشنگتن را در پی داشته است. زیرا پایبند نبودن آمریکا به معاهدات بین المللی نه تنها نقض آشکار قوانین است بلکه به نوعی الگوی ساختارشکنی برای دیگر کشورها نیز در نقض معاهدات بین المللی محسوب می شود.این در حالی است که نهادها و معاهدات بین المللی در راستای سیاست های چند جانبه گرایی،گسترش راه های دیپلماتیک برای حل اختلافات و جلوگیری از جنگ شکل گرفته است.

در این راستا، مقامات جمهوری اسلامی ایران نیز همواره بر احترام به قوانین بین المللی و توافقات جهانی تاکید کرده و نقض "برجام "را خلافی بزرگ از سوی واشنگتن دانسته اند. در واقع مقامات ایرانی همواره اقدام یکجانبه و غیرقانونی آمریکا در خروج از برجام را مستوجب مسئولیت بین المللی و معرف نقض فاحش تعهدات آمریکا و پایبند نبودن آشکار به قطعنامه 2231 شورای امنیت دانسته اند و خواهان مسئول شناختن ایالات متحده برای این اقدام متخلفانه که در تعارض با منشور ملل متحد و اصول حقوق بین الملل شده اند. از سوی دیگر ایران همواره از تمامی دولت های عضوسازمان ملل به ویژه دیگر اعضای برجام خواسته است متوجه مسئولیت عملی خود در قبال حفظ برجام باشند.

"محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه ایران در این زمینه با انتقاد از رفتار آمریکا در قبال برجام می گوید: برجام یک توافق بین المللی است که در یک قطعنامه الزام آور شورای امنیت سازمان ملل متحد ثبت شده است.

اکنون گوترش به عنوان دبیر کل سازمان ملل متحد نیز بار دیگر ضمن یاداوری مسئولیت جهانی و جایگاه حقوقی سازمان ملل متحد از طرف های امضا کننده برجام خواسته است برای حفظ آن تلاش کنند.

 

کلیدواژه