فرمان ترامپ برای نظامی کردن فضا
(last modified Wed, 19 Dec 2018 09:11:25 GMT )
قوس 28, 1397 13:41 Asia/Kabul
  •  فرمان ترامپ برای نظامی کردن فضا

"دونالد ترامپ"، رئیس جمهوری آمریکا با صدور فرمان تشکیل" فرماندهی نظامی در فضا "در تلاش است تا فضا را نیز به عرصه نظامی گری آمریکا تبدیل کند. در این راستا، وی ضمن صدور این دستور به "جیمز متیس" وزیر دفاع آمریکا، از پنتاگون خواست نام یک افسر ارشد را به عنوان فرمانده یگان جدید که ماموریت نظارت بر تمام فعالیت های نظامی کشور را در فضا به عهده خواهد داشت، پیشنهاد دهد.

وظیفه این فرمانده توسعه دکترین فضایی، تاکتیک ها و فنون و روندی است که به نظامیان آمریکا اجازه خواهد داد به دفاع از این کشور در حوزه فضا بپردازند. فرماندهی جدید (یگان نظامی فضایی) که "اسپیس‌کام" نام گرفته، یازدهمین فرماندهی نظامی وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون خواهد بود.

رئیس‌جمهوری آمریکا در 28 جوزا اعلام کرد که به پنتاگون دستور تشکیل نیروی فضایی را به عنوان یکی از شاخه‌های نیروی مسلح آمریکا داده است. نیروی فضایی آمریکا قرار است در کنار نیروی های زمینی، هوایی، دریایی، تفنگداران دریایی و گارد ساحلی، ششمین شاخه نیروهای مسلح آمریکا باشد. مقامات آمریکا به ویژه ترامپ مدعی است که تهدیدات فضایی از جانب به اصصلاح «دشمنان» آمریکا در سال‌های اخیر افزایش یافته و آنها به دنبال آن بوده اند که سلاح‌های جدید جنگی را در فضا مستقر کنند.

ترامپ در حالی این فرمان را صادر کرده است که آمریکا،چین و روسیه از سال ها پیش رقابت گسترده ای را برای تقویت قدرت نظامی خود در فضا به منظور سلطه هرچه بیشتر بر این عرصه آغاز کرده اند.

در این راستا می توان از طرح "ابتکار دفاع استراتژیک" امریکا معروف به جنگ ستارگان که در مارس 1983 از سوی "رونالد ریگان" رئیس جمهور وقت آمریکا اعلام شد، نام برد. اگرچه این طرح با تغییرات نظام جهانی ،فروپاشی بلوک شرق و تغییر سیاست های آمریکا تا حدی کنار گذاشته شد اما  اکنون ترامپ با صدور فرمان ایجاد فرماندهی فضایی آمریکا نه تنها درصدد گسترش نظامی گری آمریکا در فضاست بلکه برتری نظامی این کشوردر فضا را هدف قرار داده است.

در این زمینه "مایک پنس "معاون رئیس جمهوری آمریکا می گوید: فضا یک آوردگاه جنگ، درست همانند زمین، هوا و دریا محسوب می‌شود، همان‌طور که اقدامات دشمنان ما روشن کرده آنها همین حالا فضا را به یک میدان نبرد جنگی تبدیل کرده‌اند و ایالات متحده از این چالش، عقب نشینی نمی کند، کافی نیست آمریکا فقط در فضا حضور داشته باشد، ما باید در فضا، برتری داشته باشیم.

اقدام آمریکا به گسترش نظامی گری در فضا نگرانی های بسیاری را در سطح جهان به وجود آورده است زیرا از یک سو براساس پیمان 1967، فضای ماورای جو به عنوان مکانی برای همه بشر و نه چند کشور تعیین شده است و از سوی دیگر، با گسترش نظامی گری در فضا،رقابت برای حضور در این عرصه نیز بین کشورها افزایش می یابد.

"ژنرال فیلیپ لاوینیPhilippe Lavigne" رئیس ستاد نیروی هوایی فرانسه در این زمینه می گوید: اگر ما جنگ در فضا را ببازیم، جنگ را در همه جبهه ها خواهیم باخت.

آمریکا در حالی در صدد گسترش سلطه خود و به راه انداختن رقابت وجنگ در فضا است که ماورائ جو از اشتراکات جهانی محسوب می شود و هرگونه جنگ در فضا، می تواند به نابودی زندگی بشر در کل جهان منجر شود.از این رو حفظ امنیت ماورای جو خواست و مطالبه کل بشریت به شمار می آید تا از وقوع جنگ ستارگان دیگری میان قدرت های بزرگ جلوگیری به عمل آید.

کلیدواژه