تمامیت ارضی و استقلال سوریه باید در قانون اساسی آینده این کشور مورد توجه جدی قرار بگیرد
(last modified 1397-10-01T13:15:38+00:00 )
جدی 01, 1397 17:45 Asia/Kabul

در قانون اساسی آینده سوریه تمامیت ارضی و استقلال این کشور باید مورد توجه جدی قرار بگیرد

کارشناس سیاسی ایرانی تاکید کرد: در قانون اساسی آینده سوریه تمامیت ارضی و استقلال این کشور باید مورد توجه جدی قرار بگیرد.

محمد کمال ناصری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به نشست وزیران خارجه ایران، روسیه و ترکیه در مورد مسایل سوریه و توافق بر سر تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه گفت: این قانون باید منافع ملی سوریه را تامین کند.

وی افزود: هیچ یک از کشورهای همسایه نباید خواسته های غیرمنطقی و بر اساس منافع خود از این قانون داشته باشند بلکه باید بر این باور باشند که در چارچوب صلح، امنیت، عدالت و احترام به حقوق همه اقوام سوری است که سوریه می تواند رنگ آرامش به خود ببیند و اگر سوریه کشور آرامی باشد، اثرات مثبت آن در مسایل مربوط به بسیاری از کشورهای اطراف آن مانند فلسطین، لبنان و عراق قابل مشاهده خواهد بود.

به گفته این کارشناس سیاسی سوریه نباید عرصه ای برای تاخت و تاز کشورها و گروه هایی باشد که مقاصد غیر مشروع و خلاف حق حاکمیت دولت این کشور دارند و این مسایل باید در قانون اساسی جدید سوریه لحاظ شود.

گفتنی است: وزیر خارجه روسیه پیشتر اعلام کرد که با همتایان ایرانی و ترکیه‌ای خود بر سر تشکیل اولین جلسه کمیته قانون اساسی جدید سوریه در اوایل سال آینده میلادی به توافق رسیدند.

سرگئی لاوروف گفت که این سه کشور امیدوارند این گام‌ها به یک فرایند سیاسی موفقیت‌آمیز و طولانی مدت با رهبری سوری‌ها و متعلق به سوری‌ها منجر شود که سازمان ملل آن را تسهیل می‌کند.

ناصری همچنان با اشاره به تغییرات ظاهری در مواضع کشورهای اروپایی در ارتباط با مسایل سوریه عنوان کرد: اروپایی ها از دیرباز در شمال غربی آسیا به ناحق منافعی برای خود تعریف کرده اند و با سابقه استعمار فرانسه در شمال افریقا و بخشی از سوریه و لبنان و شکست تاریخی که امپراتوری عثمانی از فرانسه خورده، آن ها برای خود حقوق نامشروعی را در منطقه تعریف کرده اند اما اکنون دوره استعمار یا استعمار نو سپری شده و امنیت و صلح جهانی در سایه همبستگی و احترام به حقوق ملت ها تحقق پیدا می کند.

این کارشناس سیاسی اظهار کرد: تغییر نگرش ها در برخی کشورهای اروپایی نسبت به سوریه هم تحت تاثیر همین شرایط واقعی صورت گرفته و مسلم است که امریکا هم باید سوریه را ترک کند و دست از اشغالگری و حمایت از گروه های تروریستی بردارد.

وی اضافه کرد: با توجه به اوضاع داخلی امریکا و تعارضاتی که در هیات حاکمه آن کشور شاهد هستیم به نظر نمی رسد که امریکا حضور درازمدتی در سوریه داشته باشد.

 

کلیدواژه