جدی 05, 1397 13:18 Asia/Kabul

درگذشت آیت الله هاشمی شاهرودی (ره) ضایعه ای بزرگ برای حوزه علمیه، جامعه علمی و امت اسلامی است

روحانی برجسته افغانستانی درگذشت آیت الله هاشمی شاهرودی (ره) را ضایعه ای بزرگ برای حوزه علمیه، جامعه علمی و امت اسلامی دانست.

آیت الله سید حیدر علوی نژاد بلخی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری ضمن تسلیت درگذشت آیت الله هاشمی شاهرودی (ره) اظهار داشت: ایشان از شخصیت های بسیار برجسته حوزه علمیه، از شاگردان شهید آیت الله صدر و فرد مستعدی بود که در سن 27 سالگی به درجه اجتهاد رسید و بحث های اصول  آیت الله صدر را که معروف به "بحوث فی علم الاصول" است، در پنج جلد قطور نوشت که در علم اصول از کتاب های عمیق و از جمله منابع است.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه مشهد مقدس و حوزه علمیه هرات یادآور شد که وی در تدریس درس خارج فقه از این کتاب زیاد استفاده می کند.

این روحانی افغانستانی افزود: آیت الله هاشمی شاهرودی (ره)  خدمات زیادی به نظام جمهوری اسلامی کرده در نقش های مختلف از جمله ریاست قوه قضائیه، ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام و مقام معظم رهبری هم به دلیل اعتمادی که به ایشان داشتند برخی از وظایف رهبری مانند تنظیم روابط قوای سه گانه را به ایشان محول کرده بودند، نقش برجسته ای هم در جهاد و جنگ تحمیلی صدام علیه ایران داشت و سه نفر از برادران ایشان در این جنگ به شهادت رسیدند.

به گفته آیت الله علوی نژاد، آیت الله هاشمی شاهرودی (ره) با توجه به نقش هایی که در نظام داشت از ریاست قوه قضائیه و نقش های سیاسی و جهادی، تجارب بسیار زنده ای در زمینه فقاهت، بحث های اقتصادی، عبادی و بحث های مستحدثه داشت، کتاب دوجلدی قطوری در زمینه اجاره و کتاب دوجلدی قطوری در زمینه خمس و دو جلد کتاب در زمینه فقه مسایل مستحدثه و کتاب ها و تحقیقات زیاد دیگری هم در زمینه های مختلف به رشته تحریر درآورد.

این استاد حوزه یادآور شد که آیت الله شاهرودی (ره) در زمینه علوم اسلامی تلاش کرد یکی از بزرگترین خلاء ها در زمینه فقه اسلامی و فقه اهل بیت علیهم السلام را پر کند که تاسیس و ریاست موسسه دایره المعارف فقه اسلامی که کتاب هایی را در این موسسه چاپ کرد و شاید مهمترین آن ها دایره المعارف فقه اسلامی مطابق مکتب اهل بیت باشد، دایره المعارف فقه اهل بیت، خلاصه جواهر و تقریر جواهر به سبک جدید، خلاصه کتاب های مرحوم شیخ طوسی و از کارهای بزرگ در این زمینه است.

وی اضافه کرد: در حوزه این موسسه به عنوان یک موسسه بسیار علمی و عمیق کارهای بسیار جدی کرده که جایشان خالی بوده است، این کارها بصورت جمعی و تحت نظر مقام معظم رهبری صورت گرفته است.

 

کلیدواژه