صلح افغانستان نباید صرفاً طبق خواست امریکا و بصورت یکجانبه باشد
(last modified 1397-11-06T14:40:55+00:00 )
دلو 06, 1397 19:10 Asia/Kabul

اگر قرار است در افغانستان صلح برقرار شود این صلح نباید صرفاً طبق خواست امریکا و بصورت یکجانبه باشد

کارشناس سیاسی و روزنامه نگار افغان تاکید کرد: اگر قرار است در افغانستان صلح برقرار شود این صلح  نباید صرفاً طبق خواست امریکا و بصورت یکجانبه باشد.

روح الله حقجو در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: به نظر می رسد گفت و گوهای میان طالبان و امریکایی ها پیشرفت هایی داشته بویژه بعد از آنکه ملا عبدالغنی برادر از زندان در پاکستان آزاد شده و ریاست دفتر طالبان در قطر را به عهده گرفته است، او با صلاحیت ها و توانایی هایی که در رهبری طالبان دارد مذاکرات صلح را به مراحل جلوتری پیش برده است.

وی افزود: طالبان از قبل اعلام کرده بودند که ابتدا باید با امریکا به نتایجی برسند و پس از آن با حکومت افغانستان در مورد حکومت داری و چگونگی ساختار سیاسی بصورت مستقیم گفت و گو می کنند و هنوز روی این حرف خود هستند اما اینکه آیا طالبان با امریکا به نتیجه ای می رسند یا خیر بحث جدایی است.

به گفته این کارشناس سیاسی به هر صورت صلح باید بین الافغانی و بین گروه طالبان و دولت افغانستان باشد، طالبان باید رو در رو با حکومت افغانستان گفت و گو کرده و مشکلات را حل کنند و نباید مشروعیت بین المللی حکومت افغانستان را نادیده بگیرند. اگر قرار باشد طالبان در آینده حکومت نقش داشته و جزئی از بدنه دولت شوند باید تمام جوانب را در نظر بگیرد.

حقجو عنوان کرد: از سوی دیگر دولت های افغانستان همواره تاکید کرده اند که جنگ افغانستان ریشه های منطقه ای و بین المللی دارد و اگر طالبان می خواهند به صلح برسند باید اجماع منطقه ای را در نظر داشته و بدانند که کشورهای منطقه و همسایگان افغانستان پس از چهار دهه جنگ و ناامنی در این کشور از اوضاع آن احساس خطر می کنند و حق هم دارند، یعنی اگر قرار است در افغانستان صلح برقرار شود باید نگرانی های منطقه ای هم در نظر گرفته شود و نباید صرفاً طبق خواست امریکا و یک صلح یکجانبه باشد.

وی تاکید کرد: با دستیابی به اجماع نظر منطقه ای که طالبان باید به آن توجه داشته باشند می توان به یک صلح پایدار دست پیدا کرد در غیر اینصورت صلحی هم که به میان می آید مقطعی خواهد بود چنانکه در افغانستان معمولاً اقدامات مقطعی زیادی صورت گرفته است.

این روزنامه نگار افغان با اشاره به برخی نگرانی ها مبنی بر اینکه با رسیدن گفت و گوهای صلح به نتیجه ممکن است باز هم صلح در افغانستان به دلیل چند شاخه بودن طالبان، تامین نشود، گفت: گروه طالبان یک بدنه اصلی دارد که شورای کویته نامیده می شود و در حال حاضر تحت رهبری ملا هبت الله است و اخیراً ملا برادر به عنوان معاون سیاسی این شاخه معرفی شده که قدرت اصلی نظامی هم در اختیار همین شاخه است و شاخه های منشعب شده مانند طالبانی که تحت رهبری ملا رسول فعالیت می کنند از قدرت بالایی برخوردار نیستند.

حقجو تصریح کرد: از اینرو این خوشبینی وجود دارد که اگر گروه طالبان با امریکا و پس از آن با دولت افغانستان به توافقاتی برسد و اجماع نظری هم با همسایگان افغانستان و کشورهای منطقه حاصل شود، از این طریق افغانستان به ثبات برسد اما مهم آن است که طالبان مستقیماً با دولت افغانستان وارد گفت و گو شوند و دستاوردهای هجده ساله این دولت را که بابت آن ها قربانی داده شده، بپذیرند.

وی اضافه کرد: این صلح به گونه ای نیست که افغانستان به هجده سال قبل برگردد بلکه دولت افغانستان باید ارزش های قانون اساسی خود را حفظ کند و طالبان هم از رویکرد دهشت افکنی خود دست برداشته و به یک رویکرد مسالمت آمیز و راه حل سیاسی روی بیاورند.

 

کلیدواژه