پشت پرده مذاکرات آمریکا با طالبان
(last modified 1397-11-09T10:42:42+00:00 )
دلو 09, 1397 15:12 Asia/Kabul

امریکا به فکر خروج آبرومندانه از افغانستان است و برنامه گفت و گو با طالبان و صلح با این گروه را هم به همین منظور راه اندازی کرده است

کارشناس سیاسی افغان گفت: امریکا به فکر خروج آبرومندانه از افغانستان است و برنامه گفت و گو با طالبان و صلح با این گروه را هم به همین منظور راه اندازی کرده است.

محمد باقر ملت یار در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به نشست های هیات های امریکایی و طالبان اظهار داشت: امریکا در تلاش است که جنگ طولانی خود در افغانستان را که تاکنون از آن نتیجه ای نگرفته بصورت آبرومندانه به پایان برساند و می خواهد به گونه ای وانمود کند که جنگ را در این کشور پایان داده است و دیگر مسوولیتی ندارد.

وی افزود: این در حالی است که برخی از طرفین درگیر جنگ در افغانستان به نوعی رقیبان امریکا هستند و می خواهند امریکایی ها را در این کشور با شکست مواجه کنند، امریکا هم این مساله را درک کرده و تلاش دارد که زمینه صلح را فراهم کند تا اعلام کند که جنگ را در افغانستان پایان داده و پس از آن هر اتفاقی هم که بیفتد امریکا و ناتو مسوول نیستند.

به گفته این کارشناس سیاسی دولت امریکا به همین دلیل زلمی خلیلزاد نماینده خود را فرستاده تا با طالبان و دولت افغانستان گفت و گو کند، بنابراین اگر هم صلحی برقرار شود به نحوی بین کسانی خواهد بود که با دولت امریکا ارتباط دارند و بخش هایی از طالبان که از سوی برخی کشورهای منطقه حمایت می شوند پای میز مذاکره حاضر نخواهند شد.

ملت یار عنوان کرد: البته مردم افغانستان تا حدی به این گفت و گوها امیدوار هستند اما به نظر نمی رسد آن صلحی که مردم انتظار دارند حاصل شود، ممکن است تعدادی از طالبان به برنامه صلح بپیوندند و سهمی در دولت بگیرند. البته صلح با هر جناحی که باشد به شرط آن که دستاوردهای سال های گذشته حفظ شود می تواند مثبت تلقی شود.  باید به قانون اساسی، حقوق بشر، حقوق زنان و دمکراسی احترام گذاشته شود و طالبان هم با توجه به این ملحوظات وارد نظام شوند.

وی اضافه کرد: بحث حکومت موقت هم که در برخی رسانه ها مطرح شده از سوی رئیس جمهور رد شده و نمی تواند موضوع مهمی برای بحث باشد چون اگر چنین چیزی از سوی امریکایی ها پیشنهاد شود برنامه های خودشان با مشکل مواجه می شود، بنابراین کسانی که به برنامه صلح می پیوندند باید قوانین و مقررات جاری را بپذیرند.

 

کلیدواژه