دلو 12, 1397 12:09 Asia/Kabul
  • سالروز بازگشت تاریخ ساز امام خمینی (ره) به ایران

12 بهمن برابر با 1 فوریه 2019 میلادی آغاز دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی ایران است.

40 سال پیش در چنین روزی، دوازدهم بهمن سال 1357 هجری شمسی، حضرت امام خمینی (ره)، رهبر فقید انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، پس از پانزده سال دوری و تبعید از وطن، درمیان استقبال پرشور مردم، قدم به خاک ایران اسلامی گذاشت.

استقبال گسترده مردم آگاه و بیدار ایران از امام خمینی بی نظیر بود، به نحوی که می توان گفت در هیچ دوره ای از تاریخ معاصر، مردم از یک شخصیت محبوب خود، این چنین استقبال نکرده اند.

امام خمینی (ره) پس از یک سخنرانی کوتاه تشکرآمیز در فرودگاه مهرآباد تهران، برای ادای احترام به شهیدان انقلاب اسلامی به مرقد آنها در بهشت زهرا رفت و در آنجا در میان انبوه خروشان جمعیت، سخنان مهمی ایراد و در فرازی از سخنان خود، بار دیگر دولت بختیار را دست نشانده شاه خواند و اعلام کرد: «من به پشتیبانی این ملت، دولت تعیین می کنم.»

حضرت امام خمینی (ره) پس از بازگشت از مرقد شهدا در اقامتگاهی ساده در تهران اقامت گزید و به هدایت انقلاب اسلامی پرداخت تا سرانجام پس از گذشت ده روز از ورود ایشان به ایران، در روز 22 بهمن سال 1357، انقلاب شکوهمند اسلامی ایران به پیروزی نهایی رسید.

به همین دلیل، از روز دوازدهم بهمن، یعنی روز ورود امام خمینی (ره) به ایران تا بیست و دوم بهمن که روز پیروزی انقلاب اسلامی است، «دهه فجر» نامگذاری شده است و هر سال جشن ها و مراسم ویژه ای در این ایام برگزار می شود.

کلیدواژه