خطر تبدیل شدن افغانستان به میدان رقابت های استخباراتی کشورهای بزرگ
(last modified 1397-11-15T14:51:56+00:00 )
دلو 15, 1397 19:21 Asia/Kabul

حضور نیروهای استخباراتی امریکا در افغانستان این کشور را به میدان رقابت های استخباراتی و اطلاعاتی کشورهای بزرگ تبدیل می کند

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: حضور نیروهای استخباراتی امریکا در افغانستان این کشور را به میدان رقابت های استخباراتی و اطلاعاتی کشورهای بزرگ تبدیل می کند.

عبدالشکور اخلاقی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به اظهارات دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا مبنی بر اینکه پس از خروج نیروهای نظامی امریکا از افغانستان نیروهای استخباراتی و اطلاعاتی امریکا در افغانستان باقی می مانند، اظهار داشت: به نظر می رسد که از این پس کشمکش ها به سمت منازعات استخباراتی پیش می رود که می تواند برای آینده افغانستان نگران کننده باشد زیرا در این صورت این کشور به میدان رقابت های استخباراتی کشورهای قدرتمند منطقه و دنیا تبدیل خواهد شد.

این نویسنده افغان همچنان گفت: تصمیم حکومت امریکا برای خروج یا کاهش نیروهایش در افغانستان نشان می دهد که امریکا از ابتدا اراده ای برای عملی کردن شعارهای مبارزه با تروریزم و ایجاد دمکراسی در این کشور نداشته است.

وی افزود: تصمیم امریکا برای خروج تدریجی نیروهایش از افغانستان که در اظهارات مقامات امریکایی مشهود است، قابل پیش بینی بود اما این مساله ثابت می کند که شعارهای امریکا در بدو ورود نیروهایش به افغانستان در مورد مبارزه با تروریزم و برقراری دمکراسی فقط در حد شعار بوده و اراده ای برای عملی کردن آن وجود نداشته است.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: آنچه دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا در مصاحبه خود اعلام کرد از قبل قابل پیش بینی بود و گمانه زنی هایی هم وجود داشت در مورد اینکه طالبان در گفت و گوهای خود با امریکایی ها موافقت خود را نسبت به حفظ پایگاه های امریکا در افغانستان و استقرار بخشی از نیروهای امریکایی در این پایگاه ها نشان داده اند.

اخلاقی اظهار کرد: امریکا حتی اگر برنامه خروج از افغانستان را روی دست داشته باشد به یکباره نمی خواهد نیروهای خود را از این کشور خارج کند چنانکه کنگره امریکا هم تاکید کرده خروج کامل و یکباره نیروهای امریکایی از افغانستان می تواند برای امریکا در منطقه و جهان تهدید ایجاد کند.

وی با اشاره به تغییر در اظهارات دونالد ترامپ در خصوص خروج نیروهای امریکایی از افغانستان گفت: تصمیم گیری در مسایل کلان بویژه برای کشورهای بزرگ یک امر فوری و در اختیار یک شخص خاص نیست و با توجه به اوضاع منطقه و جهان دچار تغییراتی می شود، گذشته از این دونالد ترامپ شخصی عجول است و در بسیاری از سیاست های داخلی امریکا و سایر عرصه ها اظهارات عجولانه ای داشته است.

به گفته این نویسنده افغان طرح بحث خروج نیروهای امریکایی از افغانستان واکنش هایی در داخل خود امریکا هم داشته و برخی مسایل جاری در منطقه و افغانستان هم نمایان تر شده به این دلیل اظهارات قبلی ترامپ به نوعی تعدیل شد که البته حضور نیروهای استخباراتی امریکا در افغانستان باعث تشدید رقابت های استخباراتی شده و می تواند سبب ادامه جنگ در افغانستان شود.

اخلاقی بیان داشت: برای رسیدن به صلح پایدار در افغانستان نیاز به یک اجماع و انسجام ملی در رابطه با منافع ملی این کشور است، در حال حاضر مساله نگران کننده این است که در داخل حکومت میان نیروهای سیاسی تفاهم و همسویی لازم وجود ندارد، در ظاهر همه خواهان صلح هستند اما مکانیزم و شیوه های رسیدن به صلح در قالب یک اجماع ملی مطرح نشده است.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر ما به همسویی و حسن اعتماد کشورهای منطقه و بویژه کشورهای همسایه افغانستان نیاز داریم و از سوی دیگر نیاز به ضمانت ها و همکاری کشورهای بزرگ و اثرگذار در مسایل بین المللی داریم.

 

کلیدواژه