آمریکا ؛ ادامه سیاست دستبرد به اموال و دارایی های ایران
(last modified Mon, 26 Sep 2016 10:36:17 GMT )
میزان 05, 1395 15:06 Asia/Kabul
  •  آمریکا ؛ ادامه سیاست دستبرد به اموال و دارایی های ایران

سیاست های خصمانه امریکا علیه ایران پس از برجام همچنان به شیوه ای مختلف ادامه دارد .

خبرها از امریکا حاکی است که وزارت خارجه این کشور ؛ساختمان‌های متعلق به ایران در امریکا را نیز اجاره داده است .

به گزارش روز یکشنبه گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، نیویورک تایمز در گزارشی ضمن تایید این خبر نوشت ؛ ارزش این ساختمان‌ها و اماکن بیش از 50 میلیون دلار هستند.

در گزارش این روزنامه آمده است: از جمله این اماکن ؛ساختمان پنج طبقه‌ای در "آپر ایست ساید " در نیویورک است که پیش از این یک کنسولگری بود، اما اکنون تغییر کاربری داده شده و به مرکز فروش تابلوهای نقاشی‌ تبدیل شده است . ساختمان دیگری نیز در مریلند که قبلا" به دیپلمات‌های ایرانی اختصاص داشت، اکنون منزل یک خانواده پنج‌نفره است.

نیویورک تایمز می‌نویسد، این املاک و هفت ملک دیگر در ایالات مختلف آمریکا متعلق به جمهوری اسلامی ایران هستند.

از جمله دیگر ساختمان‌های متعلق به ایران که در امریکا به اجاره داده شده ، دفاتری است که قبلا وابسته‌های نظامی و آموزشی ایران در آنجا مستقر می‌شدند . این اماکن از دهه 1990 تاکنون در اجاره سفارت رومانی است .

اقدامات امریکا ضد ایران دامنه گسترده ای دارد. ماه آوریل گذشته ، دیوان عالی آمریکا با صدور رایی به دادگاه‌های آمریکا این اجازه را داد که در رسیدگی به دادخواهی قربانیان جرایم تروریستی، از دارایی‌‌های مصادره ‌شده ایران برای پرداخت غرامت استفاده کنند.

براساس این حکم دادگاهی در آمریکا، طی حکمی اعلام کرد که بستگان ٢۴۱ تفنگدار آمریکایی که در سال ١٩٨٣ در انفجار مقرشان در بیروت کشته شدند، می‌توانند تا سقف دو میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران را به عنوان غرامت دریافت کنند.

در اویل حوت 1394، دادگاه تجدید نظر فدرال آمریکا اعلام کرد که 10 فردی که به گفته این دادگاه قربانی حملات تروریستی هستند می‌توانند از محل مطالبه 2/8 میلیون دلاری ایران از یک شرکت فروشنده تسلیحات آمریکایی غرامت دریافت کنند.

جمهوری اسلامی ایران از آمریکا به علت مصادره بخشی از سپرده های بانک مرکزی ایران ، رسما به دیوان بین المللی دادگستری شکایت کرد .

برخی نمایندگان جمهوریخواه اکنون خواستار آن هستند که قانون تحریمهای ایران ازجمله قانون موسوم به داماتو تمدید شود تا زمینه برای بازگشت پذیر کردن تحریمها وجود داشته باشد . چنانکه در وضعیت فعلی نیز بخشی از تحریم‎ها برغم اجرای برجام برداشته نشده و مشکل معاملات ایران با بانک‎های بزرگ خارجی همچنان پابرجا است.

"حسن روحانی "رییس جمهوری اسلامی ایران ،در واکنش به این رفتار امریکا ، ماه ژوئن امسال قانون الزام دولت به پیگیری جبران خسارات ناشی از اقدامات و جنایات آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران و اتباع ایرانی را برای اجرا به وزارت امور خارجه ابلاغ کرد.

پیگیری حقوق پایمال شده ایران از جمله مصادره اموال و دارایی های ایران نزد بانک های امریکایی که بخشی از آن به غارت رفته است از مسایل حقوقی مطرح در این زمینه هستند .

رئیس جمهور ایران، در سفر اخیرش به نیویورک نیز اقدامات آمریکا در مصادره اموال و دارایی های ایران را «دزدی آشکار» توصیف کرد و گفت ملت ایران برای بی اعتمادی به امریکا دلایل زیادی دارد .

واقعیت این است که دشمنی آمریکا فقط در موضوع هسته ای خلاصه نمی‎شود و خصلت های زشت همواره در ذات امریکا امریکا بوده است . دستبرد به اموال و دارایی های ایران نیز بخشی از این جریان خصومت ورزی است و به تعبیر رهبر معظم انقلاب نشان دهنده این واقعیت است که ذات آمریکا تغییری نکرده است .

کلیدواژه