حوت 05, 1397 14:39 Asia/Kabul

حکومت افغانستان و جامعه جهانی در مبارزه با کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان موفقیتی نداشته اند

عضو پارلمان افغانستان گفت: حکومت افغانستان و جامعه جهانی در مبارزه با کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان موفقیتی نداشته اند.

صالح محمد سلجوقی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: به دلیل نبود امنیت در بخش های زیادی از افغانستان و حضور طالبان در این مناطق، کشت مواد مخدر در گستره زیادی از این کشور صورت می گیرد و طالبان، هم اجازه کشت این مواد را صادر می کنند و هم بصورت سیستماتیک کشاورزان را تشویق به کشت آن می کنند.

وی افزود: از سوی دیگر مبارزه جدی علیه کشت مواد مخدر و از بین بردن کشتزارهای آن در افغانستان وجود ندارد چنانکه در مسیر کابل تا قندهار و هرات مشاهده می شود که زمین های زیادی تحت کشت مواد مخدر رفته و نیروهای امنیتی افغانستان و نیروهای خارجی در میان مزارع خشخاش به گشت زنی می پردازند. برنامه های کشورها و سازمان های کمک کننده در رابطه با کشت جایگزین هم بیشتر در بخش هایی موفق بوده که حکومت در آنجا حاکمیت داشته است.

به گفته این کارشناس سیاسی مساله دیگر این است که مواد مخدر بیشتر از مناطقی که خارجی ها در آن حضور دارند انتقال داده می شود و این حجم وسیع مواد مخدر که در افغانستان تولید می شود به هیچ عنوان نمی تواند توسط قاچاقچیان کوچک منتقل شود و این شک وجود دارد که این مواد توسط مافیای بین المللی مواد مخدر انتقال داده می شود. پلیس افغانستان هم معمولاً قاچاقچیان کوچک را دستگیر می کند اما قاچاقچیان بزرگ به دلیل ارتباط با صاحبان قدرت و یا تامین هزینه های بخش هایی از حکومت همواره از معافیت برخوردار بوده و به راحتی برنامه های خود را پیش می برند.

این عضو پارلمان افغانستان با اشاره به برخی گزارش ها مبنی بر کاهش 56 درصدی درآمد کشاورزان در افغانستان از ناحیه کشت مواد مخدر اظهار داشت: این مساله ربطی به تلاش ها در این زمینه ندارد و به مسایل اقلیمی، آب و هوایی و برخی مسایل دیگر برمی گردد.

سلجوقی تصریح کرد: بصورت کلی امریکا، حکومت افغانستان، سازمان ملل و سازمان های تابعه در مبارزه با مواد مخدر در افغانستان موفق نبوده اند و کاهش و افزایش کشت مواد مخدر در مناطق مختلف بیشتر بستگی به شرایط اقلیمی، میزان بارندگی و مسایل دیگری دارد تا اقدامات حکومت و خارجی ها.

وی اظهار کرد: نه وزارت مواد مخدر برای فرهنگ سازی به منظور کاهش کشت و تولید مواد مخدر و مقابله با آن موفق بوده، نه حکومت افغانستان و نه جامعه جهانی. این مسایل نشان می دهد که دست های نامرئی برای تشویق کشت مواد مخدر در افغانستان و مشتری سازی برای آن در خارج از این کشور وجود دارد که کار انتقال را هم انجام می دهند.

به گفته این عضو پارلمان افغانستان از طرف دیگر بر اساس آمارها بیش از سه میلیون نفر در افغانستان معتاد به مواد مخدر هستند که مشکلات زیادی را ایجاد کرده و می کند و همه این ها ناشی از سوء مدیریت در مبارزه با مواد مخدر از سوی کشورهای متعهد به مبارزه با آن و حکومت افغانستان است.

وی اضافه کرد: برنامه های کشت جایگزین بویژه در مناطق جنوبی افغانستان هنوز موفق نبوده و با وجود اینکه بخش بسیار اندکی از درآمد کشت مواد مخدر عاید کشاورزان می شود باز هم محصولات دیگر به اندازه خشخاش برایشان درآمد ندارد و مافیای بین المللی نیز از این مساله سود می برد.

گفتنی است: دفتر مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل اعلام کرده که در سال 2018 کشاورزان افغانستان 600 میلیون دالر از کشت مواد مخدر در آمد داشتند که نسبت به سال 2017 که این مقدار 1.4 میلیارد دالر بوده کاهش 56 درصدی داشته است. دلیل اصلی کاهش درآمد کشاورزان، افزایش کشت مواد مخدر و کاهش قیمت این مواد اعلام شده است.

 

کلیدواژه