حوت 05, 1397 16:10 Asia/Kabul

حکام عربستان سعودی هم به دنبال قدرت نمایی در منطقه هستند و هم از محدود کردن روابط با امریکا هراس دارند

کارشناس سیاسی-فرهنگی افغان گفت: حکام عربستان سعودی هم به دنبال قدرت نمایی در منطقه هستند و هم از محدود کردن روابط با امریکا هراس دارند.

داکتر سید وحید ظهوری حسینی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در رابطه با سفرهای منطقه ای محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی به کشورهایی مانند پاکستان، هند و چین اظهار داشت: در این زمینه مساله رویکرد عربستان به طرف شرق مطرح می شود اما استیصال حاکمیت سعودی هم مطرح است.

وی افزود: با توجه به اینکه بن سلمان متهم ردیف اول در رابطه با قتل جمال خاشقجی خبرنگار معترض سعودی است و مقامات امریکایی هم همواره تلاش می کنند در برابر حمایت ناچیز خود از عربستان سعودی، از این کشور امتیازات زیادی بگیرند و حتی به سعودی ها اهانت هم می کنند، این مسایل سبب شده که بن سلمان سیاست نگاه به شرق را هم بررسی کند.

عضو موسس بنیاد علمی-فرهنگی کوثر عنوان کرد: با وجود این ها روابط عربستان و امریکا به گونه ای است که امریکا از عربستان سعودی حمایت می کند ضمن اینکه هر دو در خدمت اسرائیل قرار دارند.

به گفته ظهوری حسینی با وجود این مقامات سعودی تلاش می کنند اثرات سوء قتل خاشقجی و شکست در یمن و مسایلی از این دست را به گونه ای کمرنگ کنند و از مساله طالبان و صلح افغانستان هم با توجه به اینکه متهم به حمایت از طالبان هستند، فاصله بگیرند.

وی تصریح کرد: بر همین اساس است که بن سلمان سفرهایی به کشورهای منطقه داشته اما به نظر می رسد با روابط نزدیکی که با امریکا دارد بیشتر به عنوان نماینده امریکا در منطقه عمل می کند ضمن اینکه با دلخوری هایی که بین مقامات امریکایی و سعودی پیش آمده به دنبال جایگزین هایی هم می باشد تا بار دیگر بتواند توجه امریکا را به خود جلب کند.

ظهوری حسینی با یادآوری اظهارات دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا که گفته ما در برابر تامین امنیت سعودی ها از آن ها پول می گیریم، اظهار داشت: حکام عربستان سعودی هم خود را محتاج حمایت امریکا می دانند اما به نوعی می خواهند به یک قدرت نمایی در منطقه هم دست بزنند.

وی اضافه کرد: البته سفر بن سلمان به چین از نگاه اقتصادی هم قابل بحث است زیرا سعودی ها به فکر سرمایه گذاری و کسب سود در منطقه نیز می باشند.

 

کلیدواژه