میزان معاش استادان دانشگاه های دولتی در افغانستان غیرمنصفانه است
(last modified 1397-12-25T08:52:59+00:00 )
حوت 25, 1397 13:22 Asia/Kabul

میزان معاش (حقوق) پرداختی به استادان دانشگاه های دولتی در افغانستان غیرمنصفانه است

استاد باسابقه دانشگاه کابل تاکید کرد: میزان معاش (حقوق) پرداختی به استادان دانشگاه های دولتی در افغانستان غیرمنصفانه است.

موسی فریور در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: معاشی که دولت افغانستان به استادان دانشگاه های دولتی پرداخت می کند متناسب با نیازها و حتی نرخ مواد اولیه لازم برای زندگی نیست.

استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه کابل گفت: در تمام دنیا معاش کارکنان بر اساس اوضاع و احوال تغییر می کند اما به خاطر بی مهری که نسبت به وضعیت زندگی استادان دانشگاه های دولتی نزد سیاستمداران وجود دارد به این مساله توجه چندانی نمی شود.

وی با یادآوری اینکه از سی سال قبل به عنوان استاد در دانشگاه کابل خدمت کرده گفت: برخی از دانشجویان وی یا استادان دیگر که یک یا دو سال قبل فارغ التحصیل شده و در قوه قضائیه استخدام شده اند ماهانه هشتاد تا نود هزار افغانی معاش دریافت می کنند در حالیکه یک "استاد تمام" دانشگاه پنجاه هزار افغانی معاش می گیرد.

فریور با بیان اینکه در شورای اجرایی به رهبری عبدالله عبدالله رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان در این رابطه صحبت و موضوع به وزارت مالیه محول شده، گفت: اما در جلسه کابینه، وزیران در این زمینه تصمیمی اتخاذ نکردند.

این استاد دانشگاه گابل اظهار کرد: با این حساب در نظام پرداخت معاش در افغانستان نهایت بی انصافی صورت می گیرددر حالیکه حکومت و بویژه محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان که خودش زمانی استاد دانشگاه کابل بود و نیز عبدالله عبدالله رئیس اجرایی که از دانشکده طب دانشگاه کابل فارغ التحصیل شده وظیفه دارند به این امر توجه کنند.

وی اضافه کرد: وزیران کابینه هم که از دانشگاه های دولتی افغانستان و دانشگاه های خارجی فارغ التحصیل شده اند باید به وضعیت زندگی استادان دانشگاه ها و خانواده هایشان توجه کنند.

 

کلیدواژه