امکان بروز فاجعه انسانی در شمال افغانستان به خاطر بروز سیلاب
(last modified 1398-01-11T10:22:46+00:00 )
حمل 11, 1398 14:52 Asia/Kabul

در صورتی که به وضعیت آسیب دیدگان از سیلاب در این حوزه رسیدگی نشود امکان بروز یک فاجعه انسانی وجود دارد

مسوول یک موسسه خیریه در شمال افغانستان گفت: در صورتی که به وضعیت آسیب دیدگان از سیلاب در این حوزه رسیدگی نشود امکان بروز یک فاجعه انسانی وجود دارد.

سید حسین هاشمی بلخابی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت، همزمان با سایر ولایات باران های سیل آسا در چند ولایت شمالی افغانستان همچون بلخ، فاریاب، جوزجان و سرپل باعث تلفات، ویرانی و خسارات زیادی برای مردم شده و نیاز به کمک فوری برای آنان است.  

مسوول موسسه خیریه سیدالشهدا در ولایت بلخ افزود: در این ولایت، ولسوالی ها (شهرستان ها)ی شولگره، دهدادی و چمتال تعدادی کشته و مجروح شده اند و خسارت فراوان به بار آمده، تعداد زیادی از خانه های مسکونی و زمین های زراعتی مردم از بین رفته اند.

به گفته این ساکن شهر مزار شریف در داخل این شهر که مرکز ولایت بلخ است، تعدادی از شهرک ها که بیشتر مربوط به مهاجرین هستند دچار خسارات زیادی شده اند و صدها خانه ویران شده و اگرچه نیروهای امداد ارتش و پلیس برای کمک رسانی آمده اند اما حجم خسارات زیاد است و مردم فقط توانسته اند تا حد زیادی از تلفات انسانی جلوگیری کنند ولی خانه های مردم تخریب شده و دارایی هایشان زیر آب و گل رفته است.

هاشمی بلخابی اظهار کرد: در ولایت سرپل نیز در مناطق چهارباغ، نوکی، جوی عرب و سلطان قجر خسارات زیادی وارد شده و خانه های بسیاری تخریب شده اما تلفات انسانی گزارش نشده است،

در ولایت فاریاب هم در منطقه خواجه سبزپوش بیش از 3800 خانه و 280 مغازه کاملاً تخریب شده، تلفات انسانی و مفقودین هم زیاد گزارش شده که هنوز آمار دقیقی در دست نیست و بیش از 800 راس دام نیز تلف شده اند.

مسوول موسسه خیریه سیدالشهدا در ولایت بلخ عنوان کرد: تاکنون هیچ کمکی به سیل زدگان و آسیب دیدگان از سیلاب در این مناطق نشده اما هیات هایی از سوی نمایندگان مردم اعزام شده اند تا میزان خسارات برآورد و زمینه های کمک به مردم آسیب دیده فراهم شود.

وی اضافه کرد: مشکل اصلی مناطق آسیب دیده گرسنگی است زیرا همه دارایی مردم زیر گل و لای رفته و فقط توانسته اند جان خود و خانواده خود را نجات دهند و نیاز شدید به غذا، لباس و سرپناه دارند و در صورتی که به آن ها رسیدگی نشود امکان بروز یک فاجعه انسانی وجود دارد.

 

کلیدواژه