امریکا برای پیش بردن برنامه های طولانی خود در افغانستان از پاکستان استفاده می کند
(last modified Sun, 31 Mar 2019 11:45:47 GMT )
حمل 11, 1398 16:15 Asia/Kabul

امریکا برای پیش بردن برنامه های طولانی مدت خود در افغانستان و منطقه به هر شکل ممکن از پاکستان استفاده می کند

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: امریکا برای پیش بردن برنامه های طولانی مدت خود در افغانستان و منطقه به هر شکل ممکن از پاکستان استفاده می کند.

مطیع الله خروتی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: از ابتدای ورود نیروهای امریکایی به افغانستان در سال 2001 مشخص بود که امریکا برنامه طولانی مدتی در افغانستان و منطقه دارد و برای اجرای این برنامه به نوعی به پاکستان نیاز دارد.

وی افزود: به نظر می رسد که امریکا با یک برنامه پنجاه ساله به منطقه و افغانستان آمده و برای سال های مختلف برنامه ریزی های ابتدایی خود را دارد ضمن اینکه برای آغاز این برنامه پنجاه ساله سال ها برنامه ریزی کرده بود و بالاخره به بهانه تعقیب اسامه بن لادن به افغانستان لشکرکشی کرده و پایگاه های خود را ایجاد کرد.

به گفته ای تحلیلگر سیاسی اکنون که زلمی خلیلزاد نماینده امریکا در امور صلح افغانستان می گوید نیروهای امریکایی به سادگی از افغانستان خارج نمی شوند به نوعی گمانه زنی ها در رابطه با این برنامه طولانی مدت را به اثبات می رساند زیرا هنوز برنامه های امریکا در این کشور پیاده نشده که به فکر خروج کامل از افغانستان بیفتد.

خروتی عنوان کرد: امریکا با طرح استراتژی خود در قبال منطقه به دنبال آن بود که پاکستان را تحت نفوذ و سیطره خود داشته باشد و برنامه های خود در افغانستان را هم از طریق پاکستان دنبال کند که این استراتژی نتیجه نداد از این رو برنامه بعدی خود را روی کار آورد و پاکستان را به بهانه حمایت از تروریست ها در افغانستان که مساله ای ثابت شده است، تحت فشار قرار داد اما اسلام آباد این موضوع را انکار می کرد.

این کارشناس سیاسی گفت: به هر صورت به نظر نمی رسد که جنگ افغانستان با صلح با طالبان ختم شود زیرا طالبان یک گروه واحد نیستند و صلح هم فقط با بخشی از آنان برقرار خواهد شد ضمن اینکه احتمال فعال شدن گروه داعش هم وجود دارد، پاکستان نیز در حمایت از گروه های تروریستی همچنان نقش دارد و امریکا هم به دنبال آن است که در راستای پیشبرد برنامه های خود با حامی طالبان یا کشوری که می تواند جنگ افغانستان را شعله ور تر کند یا کاهش دهد، وارد گفت و گو و معامله شود.

وی اضافه کرد: حلقات کوچکی در داخل افغانستان و حلقاتی در داخل پاکستان بویژه آی. اس. آی از ادامه جنگ در افغانستان نفع می برند و نمی خواهند که برنامه صلح موفق شود زیرا منافعی را که از جنگ بدست می آورند از دست می دهند و کسانی هم که از ادامه جنگ متضرر می شوند خواستار ناکام شدن برنامه صلح نیستند.

 

کلیدواژه