حمل 25, 1398 12:28 Asia/Kabul
  • سپاه پاسداران، نگین درخشان انقلاب اسلامی

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دوم اردیبهشت 1358 (22 آوریل 1979) با فرمان حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی در ایران تأسیس شد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با گذشت 40 سال از حیات پُر افتخار انقلاب اسلامی به یکی از نهادهای تأثیرگذار برای حفاظت از دستاوردهای انقلاب تبدیل شده است. حضرت امام خمینی (ره) درباره نقش و جایگاه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فرمودند: نهاد مقدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به حق از بزرگ‌ترین سنگرهای دفاع از ارزش‌های الهی نظام اسلامی بوده و خواهد بود.

حضرت آیت الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی هم درباره اهمیت و جایگاه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تاکید کردند: جمله‌ معروف امام خمینی (رحمه‌الله) مبنی بر اینکه "اگر سپاه نبود کشور هم نبود" به این دلیل بود که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی،  شجره‌ طیبه‌ای است که از هویت آن، ایمان و حرکت انقلابی و جهادی می‌تراود و حفظ کشور و انقلاب نیز منوط به استمرار این عناصر مهم است.

گوینده: (جایگاه و ماموریت سپاه پاسداران) 

در فصل نخست اساسنامه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آمده است: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نهادی است تحت فرماندهی عالی مقام معظم رهبری که هدف آن نگهبانی از انقلاب اسلامی ایران و دستاوردهای‌آن و کوشش مستمر در راه تحقق آرمان‌های الهی و گسترش حاکمیت قانون خدا طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران و تقویت کامل بنیه دفاعی جمهوری‌اسلامی از طریق همکاری با سایر نیروهای مسلح و آموزش نظامی و سازماندهی نیروهای مردمی است.

در فصل دوم اساسنامه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم تصریح شده است: ماموریت این نهاد مردمی مبارزه قانونی با عوامل و جریان‌هایی است که درصدد خرابکاری، براندازی نظام جمهوری اسلامی، و یا اقدام ضد انقلاب اسلامی ایران‌ هستند. در همین فصل و در ماده هفت آن تاکید شده است: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با ارتش جمهوری اسلامی ایران در مواقع لزوم برای پاسداری از استقلال و تمامیت ارضی و نظام جمهوری اسلامی ایران همکاری می‌کند.

مشارکت در عملیات امدادی به هنگام بروز بلایا و حوادث و انجام خدمات امدادی، آموزشی، تولیدی و جهاد سازندگی به درخواست‌ دولت از دیگر ماموریت‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که در زمان صلح انجام می‌شود. (حضور موثر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروهای بسیج در مناطق مختلف سیل‌زده از شمال تا جنوب غرب و غرب ایران و کمک به مردم نیازمند در همین چارچوب قرار دارد)

اهمیت و جایگاه تاثیرگذار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دفاع از تمامیت ارضی ایران و هنگام صلح به قدری مورد توجه است که در اصل 150 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصریح شده است: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در نخستین روزهای پیروزی انقلاب تشکیل شد، برای ادامه نقش خود در نگهبانی از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن پا برجا می‌ماند. 

ماندگاری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و همکاری آن در کنار دیگر نیروهای مسلح ایران، قدرت و اقتدار نظام اسلامی را دوچندان کرده است و امروز این اقتدار فرامرزی است و فقط صرفا به جغرافیای ایران محدود نیست. مرور تاریخ 40 ساله انقلاب اسلامی نشان می‌دهد، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در همه مراحل حساس انقلاب نقش تاثیرگذار داشته و با موفقیت انقلاب اسلامی را وارد دهه پنجم خود کرده است.  

گوینده: (سپاه پاسداران؛ نیرویی مقتدر) 

برخورد با نیروهای نفوذی برای حفظ امنیت جامعه تا حضور فعال و موثر در جبهه‌‌های هشت سال دفاع مقدس در کنار نیروهای ارتش ایران تا شرکت در دوران سازندگی و بازسازی خرابی‌های جنگ رژیم بعث صدام با ایران و در نهایت حضور موثر منطقه‌ای برای مقابله با نقشه دشمنان انقلاب اسلامی، از "سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیروی قدرتمند و تاثیرگذار" در تحولات داخلی و منطقه‌ای ساخته است. 

جایگاه مهم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تقویت بنیه و توان دفاعی جمهوری اسلامی ایران به قدری راهبردی است که امروز ایران در عرصه موشکی یکی از قدرت‌های تاثیرگذار در سطح جهانی است. توان موشکی و دفاعی ایران در کنار نفوذ موثر آن در  تحولات و معادلات منطقه غرب آسیا، از جمهوری اسلامی ایران بازیگری تاثیرگذار ساخته است. دشمنی و خصومت دولت کنونی آمریکا با ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در همین چارچوب قابل ارزیابی است.   

رهبر معظم انقلاب اسلامی، درباره اهمیت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، این نهاد مردمی را یک دستگاه برجسته و در خط مقدم مواجهه با دشمن در میادین مختلف برشمردند و گفتند: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در میدان عملیاتی و مقابله با دشمن در مرزها و حتی چند هزار کیلومتر دورتر در اطراف حرم حضرت زینب(س) در سوریه پیشقدم است. 

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که توطئه دشمنان را در عرصه‌های مختلف سیاسی، نظامی، امنیتی و اقتصادی با کمک دیگر نیروهای مسلح در ایران ناکام گذشته است، مورد کید و خشم دشمنان قرار گرفته است. موثر بودن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تحولات منطقه‌ای، دشمنی و خصومت دولت "دونالد ترامپ" رئیس جمهور آمریکا با این نهاد برخاسته از بطن مردم را به جایی رساند که موثرترین نهاد در مبارزه با تروریسم مورد حمایت آمریکا و رژیم اسرائیل در لیست به اصطلاح تروریستی آمریکا قرار می‌گیرد.  

اقدام آمریکا ضد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نشان از اهمیت و کارایی این نیرو در منطقه راهبردی غرب آسیا دارد که سیاست‌های آمریکا را به شکست کشانده است. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مبارزه با تروریسم داعشی در سوریه، نقشه‌های آمریکا و متحدانش را نقش برآب کرد و استیصال دولت آمریکا برای جهانیان به نمایش درآمد.

حضور موثر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه و عراق با درخواست این دو دولت عربی، خواب گروه تروریستی داعش و حامیانش را برای ایجاد خلافت خودخوانده با هدف تغییر مرزهای جغرافیایی منطقه غرب آسیا تعبیر نکرد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای تاکید کردند: آمریکایی‌ها به خیال خود ضد سپاه پاسداران و در واقع علیه انقلاب و ایران نقشه می‌کشند و گربه‌رقصانی می‌کنند، البته این خباثت‌ها به جایی نخواهد رسید و با برگشتن کید و فریب آنها به خودشان، دشمنان جمهوری اسلامی مانند ترامپ و احمق‌های دور و بر نظام حاکمه آمریکا در حال حرکت به سمت حضیض هستند.

گوینده: (خصومت آمریکا با سپاه پاسداران) 

اقدام آمریکا در تروریستی خواندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که نشان از ناتوانی آمریکا در برابر ایران دارد، مورد تایید جامعه جهانی نیست و کشورهای مستقل جهان اقدام آمریکا را ضد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی محکوم کردند. 

"لئونید سلوتسکی" معاون رئیس دوما و رییس کمیسیون امور بین‌الملل دومای روسیه در واکنش به اقدام ترامپ در تروریست خواندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد: مقامات و نمایندگان پارلمان روسیه مخالف تروریست خواندن سپاه پاسداران هستند و ملت ایران بدانند که این موضع کل پارلمان روسیه است.

روزنامه گلوبال تایمز چین هم 10 آوریل 2019 در واکنش به اقدام دولت آمریکا ضد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران نوشت: منطقه خاورمیانه گورستان جاه‌طلبی‌های آمریکاست و این کشور مکان اشتباهی را برای قدرت‌نمایی انتخاب کرده است. این روزنامه چینی می‌نویسد: آمریکا با سوء‌ استفاده از اصطلاح "تروریسم" می‌کوشد با این عنوان، کشورهایی را که دوست ندارد، تضعیف کند.   

استفاده ابزاری آمریکا از تروریسم بر کسی پوشیده نیست، چون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان نیرویی که در خط مقدم مبارزه با تروریسم قرار دارد، حتی مرزهای امنیت اروپایی‌ها را مدنظر قرار داده است. در همین زمینه، "محمدجواد ظریف" وزیر خارجه ایران تاکید کرد: اگر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در کنار مردم شجاع عراق و سوریه مبارزه نمی‌کرد، داعش دو پایتخت عربی را می‌گرفت و یک ارتش تروریست را به دروازه‌های اروپا می‌فرستاد.

شکست داعش در سوریه و عراق مانع از آن شد، این گروه تروریستی که برای مدتی در حال ترسیم قلمرو جغرافیایی خود در سطح جهان بود، به دروازه‌های اروپا برسد.

بدون تردید، نقش برجسته ایران در مبارزه با تروریسم سایه ناامنی تروریسم داعشی را از پایتخت‌های اروپایی دور کرد و در چنین شرایطی، اقدام یکجانبه و خارج از عرف و قوانین بین‌المللی دولت ترامپ ضد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مورد تایید جهانیان نیست. با ساقط شدن حاکمیت ساختگی داعش و برقراری امنیت در سوریه و عراق، امروز اروپایی‌ها امنیت خود را مدیون کشورهایی مانند ایران هستند که صادقانه با اشکال مختلف تروریسم مبارزه می‌کنند.

کلیدواژه