دخالت های خارجی ها و فعالیت های استخباراتی؛ تاثیر گذار در ادامه جنگ افغانستان
(last modified 1398-01-26T08:43:44+00:00 )
حمل 26, 1398 13:13 Asia/Kabul

دخالت های خارجی ها و فعالیت های استخباراتی و اطلاعاتی بیش از اقدامات طالبان یا حکومت افغانستان در جنگ این کشور تاثیر گذار است

تحلیلگر سیاسی افغان تاکید کرد: دخالت های خارجی ها و فعالیت های استخباراتی و اطلاعاتی بیش از اقدامات طالبان یا حکومت افغانستان در جنگ این کشور تاثیر گذار است.

مطیع الله خروتی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به اعلام عملیات بهاری از سوی طالبان اظهار داشت: در صورتی که به پس منظر قضایای افغانستان بنگریم اعلام عملیات بهاری از سوی طالبان یا اعلام جنگ از سوی دولت چیز جدیدی نیست، جنگ طی هجده سال گذشته در افغانستان وجود داشته و قطع نشده، طالبان هم به علت کوهستانی بودن مناطق معمولاً در زمستان عملیات خود را متوقف می کنند یا کاهش می دهند و در بهار دوباره حملات خود را تشدید می کنند.

وی افزود: بدین ترتیب حکومت هم عملیات خود را علیه طالبان تشدید می کند اما در این میان بیشترین تلفات و خسارات را مردم افغانستان متحمل می شوند.

به گفته این کارشناس سیاسی دخالت های خارجی ها در قضایای افغانستان تاثیر زیادی در اوضاع این کشور دارد و بیشتر از آن که مسایل نظامی در جنگ تعیین کننده باشد استخبارات و اطلاعات امنیتی تعیین کننده است.

خروتی عنوان کرد: زمانی که امریکا نیروهای خود را در افغانستان مستقر کرد تعدادی از روشنفکران به هر دو طرف امریکایی ها و طالبان پیام دادند که نیازی به جنگ نیست اما دست هایی هم وجود داشت که جنگ را سازمان می دادند، به هر صورت تصمیم گیری ها در رابطه با توقف یا ادامه جنگ در افغانستان بیشتر توسط خارجی ها صورت می گیرد تا طالبان یا حکومت افغانستان.

وی تصریح کرد: کارخانجات اسلحه سازی غرب و شرق همچنان فعال هستند و به خاطر فروش این سلاح ها در مناطقی جنگ ایجاد می کنند چنانکه در افغانستان، عراق، سوریه، سودان و برخی دیگر از کشورها شاهد اغتشاش هستیم و امریکا این اغتشاش ها و جنگ ها را تا زمانی که به منافع خود برسد ادامه می دهد این منافع هم شامل منافع سیاسی، اقتصادی و حضور در منطقه به عنوان ژاندارم می شود.

 

کلیدواژه