ثور 09, 1398 15:24 Asia/Kabul

هرچند جرگه ها یک روند سنتی و قدیمی برای حل مسایل در افغانستان هستند اما به عنوان یک تجربه می توان از آن ها استفاده کرد

استاد دانشگاه کابل گفت: هرچند جرگه ها یک روند سنتی و قدیمی برای حل مسایل در افغانستان هستند اما به عنوان یک تجربه می توان از آن ها استفاده کرد.

عزیز احمد فانوس در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: برگزاری جرگه، نشست و مشورت در نفس خود مشکلی ایجاد نمی کند و زمانی که عده ای از نمایندگان دور هم جمع می شوند طبیعی است که باید منافع علیای کشور را در نظر بگیرند در چنین جرگه ای طبیعتاً ادامه حضور خارجی ها و ادامه جنگ مورد توافق نبوده و صحبت ها و طرح هایی که ارایه می شود به نفع کشور خواهد بود.

وی افزود: اما در شرایط کنونی برگزاری جرگه مشورتی صلح از سوی رئیس جمهور اشرف غنی و تیمش بیشتر برای مشروعیت گرفتن جهت ادامه حکومتش می باشد ضمن اینکه تجارب گذشته نشان می دهد خلاء قدرت به هیچ عنوان به نفع مردم نیست از همین رو مردم هم موافق برخی طرح هایی که مطرح می شود مانند حکومت موقت و کناره گیری محمد اشرف غنی از قدرت به خاطر پایان دوره قانونی ریاستش نمی باشند زیرا به سازمان ملل و امریکا که طی حدود بیست سال گذشته نتوانست جنگ را در افغانستان پایان دهد اعتماد ندارند.

استاد دانشکده ژورنالیزم دانشگاه کابل عنوان کرد: به هر صورت نمایندگانی که در جرگه حضور پیدا کرده اند اگر کاملاً نماینده مردم نباشند تا حدی می توانند از مردم نمایندگی کنند و محمد اشرف غنی رئیس جمهور هم کاملاً مطمئن است که مردم نمی خواهند گذشته تلخ خود را تکرار کنند و حتی اگر بار دیگر وی بر سر کار بیاید به نظر نمی رسد که مردم چیزی از دست بدهند.

این کارشناس سیاسی گفت: مردم از خود می پرسند اگر به جای محمد اشرف غنی شخص دیگری بر مسند قدرت تکیه بزند بهتر از وی خواهد بود یا خیر، و در یک جستجو افراد خاصی را پیدا نمی کنند که بتوانند تغییرات آنچنانی در اوضاع ایجاد کنند از اینرو آقای غنی می داند که حتی اگر نمایندگان شرکت کننده در جرگه جزء مخالفین وی هم باشند تصمیم جدی ضد وی نخواهند گرفت.

فانوس اظهار کرد: صحبت ها و موضع گیری های برخی از شخصیت ها علیه جرگه هم بیشتر جنبه تخریبی دارد تا جنبه اصلاحی و به دنبال دستیابی به منافع خود در افغانستان هستند.

وی اضافه کرد: البته اکنون جرگه ها آن تاثیرگذاری را که در گذشته داشته اند، ندارند زیرا یک روند سنتی و قدیمی است و نمی توان با راهکارهای قدیمی در زمان حال زندگی کرد ضمن اینکه بسیاری از نمایندگان از سواد کافی برخوردار نیستند و نمی توانند کاملاً از مردم نمایندگی کنند اما باز هم این جرگه به عنوان یک تجربه می تواند قابل پذیرش باشد.

 

کلیدواژه