ثور 12, 1398 11:18 Asia/Kabul

تحریم جرگه مشورتی صلح از سوی برخی از احزاب، شخصیت های سیاسی و نامزدهای ریاست جمهوری به عملکرد رئیس جمهور غنی و پیگیری منافع شخصی از سوی وی برمی گردد

معاون تیم انتخاباتی مردم سالاری و حاکمیت قانون در افغانستان گفت: تحریم جرگه مشورتی صلح از سوی برخی از احزاب، شخصیت های سیاسی و نامزدهای ریاست جمهوری به عملکرد رئیس جمهور غنی و پیگیری منافع شخصی از سوی وی برمی گردد.

بشیر بیژن در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: رئیس جمهور اشرف غنی از هر قدرتی برای بقای قدرت خود استفاده می کند و حتی برخی فرصت ها را هم طراحی می کند تا از آن برای رسیدن به اهداف خود استفاده کند که برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح هم در همین راستا است.

وی افزود: صلح خواست مردم افغانستان است و به عنوان یک هدف ملی تلقی می شود و خطوط قرمز در رابطه با صلح هم از سوی احزاب و جریان های سیاسی ترسیم شده از اینرو برای تعیین خطوط قرمز جهت گفت و گو و صلح با مخالفان مسلح نیازی به برگزاری چنین جرگه ای با این همه هزینه نبود.

به گفته این فعال سیاسی افغان بحث صلح افغانستان کاملاً روشن است اما اگر نیاز به ایجاد و تعریف راهکار و مکانیزم برای آن باشد این کار توسط افراد عادی و در یک اجتماع چند هزار نفری ممکن نیست بلکه نخبگان لایه های مختلف باید در این زمینه کار کنند.

این کارشناس سیاسی اظهار کرد: از آنجایی که دوره کاری رئیس جمهور غنی در ابتدای ماه جوزا (خرداد) پایان می پذیرد به نظر می رسد که وی قصد دارد جرگه را هم به سمت حمایت از ادامه کارش تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و مشخص شدن رئیس جمهور بعدی سوق دهد چنانکه دادگاه عالی افغانستان هم خلاف قانون عمل کرده و حکم به ادامه کار رئیس جمهور تا آن زمان داد.

بیژن گفت: یکی دیگر از اهداف رئیس جمهور متقاعد کردن طالبان به پذیرش نمایندگان دولت در مذاکرات صلح است چنانکه در چندین دور نشست خارجی ها با طالبان در قطر و مسکو نمایندگان حکومت حضور نداشتند که البته نشانه ضعف حکومت است ضمن اینکه با مساله صلح هم بصورت انحصاری برخورد کرده است.

وی اضافه کرد: کنار گذاشته شدن دولت افغانستان از جریان مذاکرات توسط خارجی ها و بویژه امریکایی ها هم نادرست است و این دولت به عنوان یک مرجع مسوول و یک طرف قضیه باید سیاست فعالی در رابطه با مساله صلح می داشت.

 

کلیدواژه