میزان 09, 1395 09:15 Asia/Kabul
  • ادعای اوباما درباره ضعف نیروهای امنیتی افغانستان

باراک اوباما رئیس‌جمهوری مدعی شد،نیروهای امنیتی افغانستان بدون کمک نظامیان آمریکایی از انجام برخی ماموریت ها ناتوان هستند.

اوباما در نشستی با فرماندهان ارتش آمریکا گفت ، اوضاع افغانستان با تحولاتی که در سوریه و عراق جریان دارد ، متفاوت است. به گفته رئیس جمهوری آمریکا ، گروه طالبان به‌ شیوه داعش در افغانستان جنگ‌افروزی می‌کند. اوباما ادعا کرد،آمریکا باید به حمایت‌های خود از نیروهای امنیتی افغانستان و کمک به آن‌ها در راستای افزایش توان جنگی آنها ادامه دهد تا بتوانند با طالبان بجنگند. ادعای رئیس جمهوری آمریکا درباره ضعف نیروهای امنیتی افغانستان در تامین امنیت و انجام ماموریت های خود ، در شرایطی مطرح شده است که وی ماه های پایانی حضور خود را در کاخ سفید سپری می کند.

اوباما در این وضعیت تلاش دارد در سخنرانی های خود ضمن ارائه کارنامه موفق هشت ساله در سمت ریاست جمهوری آمریکا ، از آن دفاع کند.

اوباما درجمع فرماندهان ارتش آمریکا با اشاره به تداوم جنگ در افغانستان،از عملکرد خود و نظامیان آن کشور دفاع کرده است که البته بخش عمده آن از طریق تضعیف توانایی نیروهای امنیتی افغان و نقش نظامیان آمریکا در کمک به ماموریت های آنان انجام شده است.

به عبارت دیگر،تلاش اوباما برای دفاع از سیاستهایش در افغانستان و نقش نظامیان آمریکایی ، با نادیده گرفتن برخی از متغیرهای اصلی در ارزیابی توانمندی نیروهای افغان انجام شده است. برای ارزیابی دقیق توانایی نیروهای امنیتی افغانستان در مواجهه با تروریسم و سایر تهدیدها توجه به ظرفیت های موجود در ساختار دفاعی این کشور ، امکانات و محدودیت های آن بسیار مهم است.

افغانستان در چند دهه اخیر فاقد ارتش منظم و کلاسیک بوده و اتکای این کشور همواره برای مقابله با تهدیدها به مشارکت مردم و گروه های مختلف قومی،مذهبی و سیاسی بوده است. به عنوان نمونه در مقابله با اشغال ارتش سرخ شوروی ، بیشترین تلاش ها توسط گروه مجاهدین افغانستان انجام شد که خارج از دایره تشکیلاتی ارتش این کشور قرار داشت.

بنابراین،تشکیل ارتش و تلاش برای حرفه ای شدن آن با دوره پسا طالبان و تشکیل دولت انتقالی به رهبری حامد کرزی در افغانستان مقارن شد. درچنین شرایطی،نمی توان انتظار داشت که ارتش نوپای افغانستان بتواند مانند یک ارتش کلاسیک و قدرتمند عمل کند. علاوه براین،محدودیت دولت افغانستان در تامین منابع مالی موردنیاز ارتش این کشور برای خرید تجهیزات و همچنین بی توجهی آمریکا و متحدینش به تعهدات خود برای آموزش و تجهیز ارتش و پلیس افغانستان موجب شده است کارآمدی نیروهای امنیتی افغانستان چندان متناسب با سطح فزاینده و پیچیده تهدیدها نباشد .

البته باید توجه داشت که ارتش افغانستان از دو سال گذشته تاکنون که ماموریت رزمی نظامیان خارجی به طور رسمی خاتمه یافته ، به تنهایی مسئولیت تامین امنیت و مقابله با طالبان را برعهده گرفته است.

آمریکا و ناتو با حدود 150 هزار نیروی نظامی در افغانستان از سال 2001تا سال 2014 در مهار طالبان به شدت ناکام بودند.

بر این اساس درحال حاضر که ارتش افغانستان بدون کمک و حضور مستقیم آمریکا و ناتو ، با طالبان می جنگد ، در مقایسه با دوران حضور نظامیان خارجی ، از کارآمدی بسیار مناسبتری برخوردار است.

 

 

 

کلیدواژه