جوزا 19, 1398 14:01 Asia/Kabul

اظهارات سربازرس ویژه امریکا در امور بازسازی افغانستان در رابطه با وجود فساد در دستگاه حکومت افغانستان چندان به دور از واقعیت نیست

فعال رسانه ای افغان گفت: اظهارات سربازرس ویژه امریکا در امور بازسازی افغانستان (سیگار) در رابطه با وجود فساد در دستگاه حکومت افغانستان چندان به دور از واقعیت نیست.

عبدالبصیر حقجو در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: در دستگاه حکومت افغانستان فساد، واسطه بازی، نبود عدالت اجتماعی و شهروندی، اتلاف حقوق شهروندان با استعداد، با عزت، شایسته و بایسته، متقی و خدمتگزار مشاهده می شود و اینگونه افراد در انزوا قرار دارند.

جان سوپکو سربازرس سیگار گفته است: حتی اگر مذاکرات امریکایی ها و طالبان در خصوص صلح افغانستان به نتیجه برسد باز هم فساد اداری دامنگیر حکومت افغانستان خواهد بود ضمن اینکه صلح هم صد در صد برقرار نخواهد شد.    

حقجو عنوان کرد: امریکایی ها که خود همکار این حکومت هستند از درون آن و وضعیتی که در آن حاکم است باخبرند و مساله فساد، بی عدالتی، قاچاق مواد مخدر و امثال این ها قابل کتمان نیست.

به گفته این کارشناس سیاسی راه برون رفت افغانستان از این وضعیت، تشکیل حکومت واقعی بر مبنای حقایق موجود و نیز برگزاری انتخابات شفاف، عادلانه و به دور از تقلب و استفاده جویی و آوردن چهره های متقی و پرهیزگار، متخصص و متعهد است بویژه افراد متقی و دارای درک و آگاهی سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی و همچنان توجه به رعایت حقوق تمام شهروندان.

رئیس شورای ژورنالیستان ولایت بدخشان افغانستان اظهار کرد: در صورتی که یک تیم متحد و متقی تشکیل شود و در حکومت روی کار بیاید که به فکر آبروی افغانستان و جهان اسلام باشد، علیه فساد اداری و اخلاقی مبارزه کند و اجازه فعالیت به برتری طلبی های قومی ندهد می توان به کاهش و محو فساد امیدوار بود.

وی با اشاره به آزادی تعدادی از زندانیان طالبان به دستور محمد اشرف غنی در حالیکه طالبان حاضر به گفت و گو با حکومت افغانستان نشده اند عنوان کرد: این اقدام آقای غنی شتاب زده و بدون حساب است و اقدامی سنجیده شده نیست که به نفع مردم افغانستان باشد و نشانه ضعف حکومت آقای غنی است.

 

کلیدواژه