جوزا 20, 1398 11:44 Asia/Kabul

طرح غربالگری سلامت مهاجرین در خصوص بیماری های واگیردار و درمان آنان در صورت لزوم بصورت رایگان انجام می شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: طرح غربالگری سلامت مهاجرین در خصوص بیماری های واگیردار و درمان آنان در صورت لزوم بصورت رایگان انجام می شود.

دکتر مهدی قلیان در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به آغاز طرح غربالگری سلامت مهاجرین همزمان با طرح آمایش 14 اظهار داشت: بحث سلامت شهروندان افغان در ایران مانند شهروندان ایرانی مهم است و هر اقدامی که در رابطه با بیماری های واگیر و غیر واگیر در ایران انجام می شود در مراکز جامع سلامت در حاشیه شهر مشهد برای شهروندان افغان هم در حال انجام است.

وی افزود: طرح ارتقاء سطح بهداشت و سلامت که در حال حاضر آغاز شده به خاطر اهمیت موضوع بیماری های واگیر در بحث غربالگری بیماری های واگیر و غیر واگیر است که البته در این طرح تمرکز بیشتر روی بیماری های واگیر مانند سل و سایر بیماری های عفونی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد عنوان کرد: انتظاری که در سطح منطقه در رابطه با وجود بیماری ها وجود دارد از انتظاری که در داخل ایران تعریف شده بیشتر است، چنانکه مثلاً اگر در ایران تعریف شده باشد که از هر یکصد هزار نفر ده نفر دچار بیماری سل باشد سازمان بهداشت جهانی در سطح منطقه شامل ایران، پاکستان و افغانستان، این رقم را یکصد و چهل نفر پیش بینی کرده است.

قلیان اظهار کرد: این بیماری قابل انتقال و البته قابل پیشگیری و درمان است به همین دلیل در این طرح در کنار طرح آمایشی که انجام می شود مهاجرین از نظر بیماری سل غربالگری می شوند و در صورت تشخیص بیماری درمان هم بصورت رایگان انجام می شود.

این مسوول حوزه پزشکی ایران گفت: زمانی که مهاجرین برای شرکت در طرح آمایش به دفاتر کفالت مراجعه می کنند معرفی نامه ای هم به مراکز جامع سلامت که در نزدیکی این دفاتر در نظر گرفته شده و بین آنان تفاهم نامه امضا شده، صادر می شود و توسط تلفن نوبت دهی به آنان انجام می گیرد و لازم است که تمام اعضای خانوار به مراکز سلامت مراجعه کنند.

وی اضافه کرد: روند کار به این صورت است که ابتدا یک شرح حال از مراجعین گرفته می شود و اگر مشکوک به بیماری باشند نمونه های آزمایشی از آنان اخذ می شود و پاسخ هم به دفاتر کفالت ارسال می شود، طرح کاملاً رایگان است و اگر تشخیص بیماری داده شود درمان هم بصورت رایگان انجام خواهد شد.

 

کلیدواژه