به خاطر برگزاری انتخابات شفاف، حکومت افغانستان از دخالت در امور انتخابات خودداری کند
(last modified 1398-04-02T12:53:33+00:00 )
سرطان 02, 1398 17:23 Asia/Kabul

برای اینکه شاهد انتخابات شفاف و عادلانه ریاست جمهوری باشیم حکومت افغانستان نباید در امور کمیسیون انتخابات این کشور دخالت کند

کارشناس سیاسی افغان گفت: برای اینکه شاهد انتخابات شفاف و عادلانه ریاست جمهوری باشیم حکومت افغانستان نباید در امور کمیسیون انتخابات این کشور دخالت کند.

لیاقت علی امینی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به اظهارات برخی از اعضای کمیسیون انتخابات مبنی بر دخالت حکومت در امور این کمیسیون اظهار داشت: در افغانستان نهادهای مختلف آنگونه که باید از استقلال لازم برخوردار نیستند و حکومت تلاش می کند که در امور همه نهادها دخالت کند.

وی تصریح کرد: بویژه در دوران حکومت وحدت ملی این موضوع بصورت جدی مطرح بوده که مشکلات زیادی را هم درپی داشته از جمله انتخابات پارلمانی اخیر و ابهامات زیادی که در مورد آن بوجود آمد و نتایج منفی آن امروز در داخل پارلمان قابل مشاهده است که حتی در مورد انتخاب رئیس و اعضای هیات اداری پارلمان توافق حاصل نمی شود.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: بر اساس گفته های اعضای کمیسیون انتخابات افغانستان علاوه بر دخالت های ریاست جمهوری، برخی کارهای غیر قانونی به سرعت انجام می شود اما پیشنهادهای قانونی که از سوی کمیسیون مطرح می شود، یا اجرا نمی شود و یا با تاخیر اجرا می شود.

امینی اظهار کرد: این مساله نشان می دهد که انتخابات ریاست جمهوری پیش رو هم آنگونه که شعار داده می شود از شفافیت لازم برخوردار نخواهد بود و ممکن است سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری حتی بدتر از سرنوشت انتخابات پارلمانی باشد که در آن صورت برای افغانستان بسیار فاجعه بار خواهد.

این کارشناس سیاسی گفت: با تغییراتی که در کمیسیون انتخابات ایجاد شد مردم و جامعه جهانی تا حدی اطمینان پیدا کردند که در این مرحله کمیسیون های انتخاباتی می توانند مستقل عمل کنند و حکومت هم نباید در امور داخلی آنان دخالت کند تا شاهد انتخابات شفاف و عادلانه باشیم که مشکلات را حل کند نه این که بر مشکلات بیفزاید.

وی اضافه کرد: اما اظهارات برخی از اعضای کمیسیون انتخابات نشان می دهد که هنوز دخالت ها وجود دارد بنابراین مردم و شورای نامزدان ریاست جمهوری و کشورها و نهادهای کمک کننده باید بر حکومت فشار بیاورند تا از دخالت خودداری کند و انتخابات شفاف و عادلانه برگزار شود.

 

کلیدواژه