احتمال بروز تحولات عمیق از دل مذاکرات و نشست های طرف های مختلف با طالبان
(last modified 1398-04-17T12:47:07+00:00 )
سرطان 17, 1398 17:17 Asia/Kabul

به نظر می رسد که تحولات عمیقی از دل مذاکرات امریکایی ها و طالبان بیرون خواهد آمد که ممکن است انتخابات ریاست جمهوری را هم تحت الشعاع خود قرار دهد

کارشناس سیاسی و فعال رسانه ای افغان گفت: به نظر می رسد که تحولات عمیقی از دل مذاکرات امریکایی ها و طالبان بیرون خواهد آمد که ممکن است انتخابات ریاست جمهوری را هم تحت الشعاع خود قرار دهد.

سید احمد موسوی مبلغ در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در رابطه با نشست شخصیت های سیاسی افغان با طالبان در دوحه قطر اظهار داشت: این نشست که در دل دور هفتم گفت و گوهای امریکایی ها و طالبان در قطر برگزار شده حاوی پیام های خاصی است.

وی تصریح کرد: از یکسو امریکایی ها و طالبان ابراز خوشبینی کرده اند که پیش نویس توافقنامه ای را امضا کنند که در آن در مورد موضوعات چهارگانه مذاکرات توافقاتی شده باشد و احتمالاً چهره های سیاسی افغان هم در چارچوب همین توافقات صحبت می کنند.

مدیر مسوول خبرگزاری اطلس عنوان کرد: نکته قابل توجه این است که طبق آنچه اعلام شده نشست شخصیت های سیاسی افغان و طالبان با میزبانی مشترک قطر و آلمان در دوحه برگزار می شود و بر اساس تجارب گذشته در نشست هایی که در آلمان برگزار شده، بیشتر زیرساخت های حکومتی مورد بحث قرار گرفته و برای افغانستان تصمیمات سیاسی کلانی گرفته شده و مقدمات تحولات سیاسی بزرگ فراهم شده مانند نشست های اول و دوم بن.

مبلغ اظهار کرد: گمانه زنی ها حاکی از آن است که این نشست هم مانند آن نشست ها است به گونه ای که تلاش می شود حکومت افغانستان در وضعیتی قرار بگیرد که طالبان بصورت قدرت تام یا بخشی از قدرت سهیم شوند و شروع سهیم شدن طالبان در قدرت برآمده از اجلاسی باشد که قرار است در بن آلمان برگزار شود.

وی با اشاره به اظهارات وحید عمر مشاور ارشد ریاست جمهوری افغانستان مبنی بر تلاش حکومت برای رسیدن به توافقات ابتدایی با طالبان تا دو ماه آینده و این که پس از آن مذاکرات رسمی حکومت با طالبان آغاز خواهد شد، عنوان کرد: طالبان تا به حال از موضع قدرت صحبت کرده و حاضر نشده اند که با حکومت افغانستان مذاکره کنند و گمان نمی رود که بعد از این هم علاقه داشته باشند با حکومت وارد مذاکره شوند زیرا این حکومت را به رسمیت نمی شناسند.

مبلغ گفت: هدف مقامات افغان از طرح چنین مسایلی در اختیار گرفتن ابتکار عمل مذاکرات با طالبان است در حالی که نه امریکایی ها و نه طالبان تاکنون علاقه ای به حضور حکومت افغانستان در مذاکرات از خود نشان نداده اند و نقش حکومت افغانستان در این مذاکرات همچنان زیر سوال است.

وی اضافه کرد: امریکا به دنبال کاهش هزینه های خود در افغانستان است بنابراین به دنبال خروج از افغانستان است و این خروج هم بخشی از توافقات بین امریکایی ها و طالبان می باشد اما امریکا می خواهد کیفیت حضور خود در افغانستان را تغییر دهد و به نظر می رسد از این پس بیشتر به حضور استخباراتی روی آورده و حضور نظامی خود را به حضور استخباراتی تغییر دهد مانند آنچه در عراق عملی کرد.

 

کلیدواژه