ائتلاف های تیم های انتخاباتی افغانستان نمی تواند چندان مستحکم و پایدار باشد
(last modified 1398-04-25T12:21:16+00:00 )
سرطان 25, 1398 16:51 Asia/Kabul

ائتلاف های تیم های انتخاباتی مانند ائتلاف تیم های عبدالله عبدالله، محمد حنیف اتمر و گلبدین حکمتیار موقتی است و نمی تواند مستحکم و پایدار باشد

کارشناس سیاسی-فرهنگی افغان گفت: ائتلاف های تیم های انتخاباتی مانند ائتلاف تیم های عبدالله عبدالله، محمد حنیف اتمر و گلبدین حکمتیار موقتی است و نمی تواند مستحکم و پایدار باشد.

محمد مختاری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به اعلام ائتلاف این سه تیم برای پیگیری شفافیت در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو اظهار داشت: اینگونه ائتلاف ها بیشتر نوعی تقابل موقتی در برابر اقداماتی است که رئیس جمهور غنی انجام می دهد و به دلیل زمانی و فرصت کم باقی مانده تا انتخابات امکان ایجاد یک ائتلاف پایدار وجود ندارد و شکل گیری چنین ائتلاف هایی اقداماتی احساساتی و تقابلی موقتی است آن هم به دلیل اینکه اقدامات قانونی و اعلام هایی که از سوی نامزدها صورت گرفته تاثیر چندانی نداشته است.

وی افزود: کارهایی که از سوی تیم آقای غنی انجام می شود بر اساس برداشت نامزدهای ریاست جمهوری، فراقانونی است و از آنجایی که آقای غنی خودش در راس یکی از تیم های انتخاباتی قرار دارد حق ندارد که برخی اقدامات اجرایی و عزل و نصب های معنی دار مقامات را انجام دهد.

به گفته این کارشناس افغان این مسایل بصورت گسترده ای از سوی نامزدهای ریاست جمهوری، تیم های انتخاباتی و جامعه مدنی بیان شد اما تاثیر چندانی نداشت از اینرو برخی از تیم ها خواستند که بصورت هماهنگ و همسو گردهمایی را برگزار کنند که آن هم مانع از اقدامات رئیس جمهور نشد.

مختاری عنوان کرد: این ائتلاف از یکسو اقدامی است در تقابل با اقدامات تیم آقای غنی و از سوی دیگر  چون بحث صلح با طالبان به شدت در حال پیگیری است و روزنه های امیدی هم در این زمینه پیدا شده که ممکن است قبل از برگزاری انتخابات برنامه صلح به نتیجه برسد، این تیم ها خواسته اند جایگاه محکم تری کسب کنند تا از موضع قدرتمندتری در آینده حرف بزنند.

این کارشناس سیاسی تصریح کرد: طالبان اعلام کرده اند که اگر انتخاباتی برگزار شود به مواضع گذشته خود برمی گردند و مقابله با امریکایی ها را دوباره شروع می کنند که به معنای ادامه جنگ و بی نتیجه ماندن برنامه صلح خواهد بود. بنابراین اگر صلح برقرار شود و اداره ای تشکیل شود این تیم ها می خواهند در آن اداره حضور قدرتمندتری داشته باشند.

وی اضافه کرد: به نظر نمی رسد که این سه تیم انتخاباتی بتوانند ائتلاف پایداری را ایجاد کنند زیرا به لحاظ فکری و اعتقادی فاصله زیادی از یکدیگر دارند هرچند ممکن است بصورت موقت و در زمان کوتاهی در برابر آقای غنی ائتلافی را شکل دهند که پایداری آن بعید به نظر می رسد.

 

کلیدواژه