نگاه مطلق گرای طالبان به مذاکرات صلح بار دیگر افغانستان را به سوی بحران پیش می برد
(last modified 1398-06-04T09:47:04+00:00 )
سنبله 04, 1398 14:17 Asia/Kabul

در صورتی که طالبان با دیدگاه حاکمیت مطلق به مذاکرات صلح بنگرند و بگویند سایر اقوام باید از ما پیروی کنند افغانستان بار دیگر به سوی بحران پیش می رود

کارشناس سیاسی و استاد دانشگاه در کابل تاکید کرد: در صورتی که طالبان با دیدگاه حاکمیت مطلق به مذاکرات صلح بنگرند و بگویند سایر اقوام باید از ما پیروی کنند افغانستان بار دیگر به سوی بحران پیش می رود.

عبدالقادر سکندری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: در این صورت احتمال وقوع دوباره جنگ های داخلی وجود خواهد داشت زیرا کسانی که سال ها جهاد و مقاومت کردند و طی هجده سال گذشته هم فعالیت داشتند کشور را به طالبان تحویل نخواهند داد.

وی افزود: اما اگر اوضاع به گونه ای شکل بگیرد که طالبان به عنوان یک مجموعه ای که از جنگ دست کشیده و تسلیم شده، به نظام بپیوندد و بخواهد به روند صلح کمک کند، مانند اقدامی که گلبدین حکمتیار انجام داد، مورد استقبال قرار خواهد گرفت ولی اگر طالبان بخواهند که روی دستاوردهای هجده سال گذشته خط بطلان بکشند و نظام جمهوری اسلامی افغانستان را به امارت اسلامی طالبان تبدیل کنند مردم آن را نمی پذیرند و شرایط بحرانی می شود.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: بنیادهای فکری طالبان تغییری نکرده، طالبان، همان طالبانی هستند که بیش از بیست سال پیش کشور را به زور تصاحب کردند، ده هزار نفر را در مزار شریف به شهادت رساندند، در طول هجده سال گذشته حملات انفجاری را سازماندهی کردند و اکنون هم می گویند بر اساس قدرتی که داشته اند امریکا را مجبور به مذاکره کرده اند.

به گفته سکندری با این نگاهی که طالبان دارند اگر بر سر قدرت بیایند مانند گذشته عمل می کنند، اقلیت ها تحت فشار خواهند بود و احتمالاً جبهات مقاومت در برابر آنان دوباره شکل خواهد گرفت ضمن اینکه مشکلات زیادی هم برای مردم پیش خواهد آمد.     

وی با اشاره به روند مذاکرات صلح بین امریکایی ها و طالبان هم اظهار کرد: این روند جدی شده اما رئیس جمهور اشرف غنی مخالف این روند است زیرا وی تنها راه رسیدن دوباره به قدرت را برگزاری انتخابات می داند.

این استاد دانشگاه گفت: در صورتی که حکومت موقتی تشکیل شود و بعد از یکی دو سال انتخابات برگزار شود آقای غنی شانس کمتری برای برنده شدن دارد زیرا در آن زمان دیگر امکانات و قدرت دولتی را در اختیار نخواهد داشت.

وی اضافه کرد: سفری هم که رئیس جمهور غنی در این شرایط به عربستان سعودی داشت بیشتر سفری سیاسی و برای تخریب روند مذاکرات بین امریکایی ها و طالبان بود چنانکه در رسانه ها هم اعلام می کند که ما به صلح باور داریم اما نه صلحی که خارجی ها در مورد آن تصمیم بگیرند بلکه به دنبال صلحی هستیم که افغان ها خودشان در مورد آن تصمیم بگیرند.

 

کلیدواژه