سنبله 10, 1398 12:29 Asia/Kabul

مذاکرات بین امریکایی ها و طالبان از آغاز مبنا و برنامه مشخصی نداشته و طبیعی است که چنین مذاکراتی به نتایج مطلوب نرسد

کارشناس سیاسی-فرهنگی افغان گفت: مذاکرات بین امریکایی ها و طالبان از آغاز مبنا و برنامه مشخصی نداشته و طبیعی است که چنین مذاکراتی به نتایج مطلوب نرسد.

داکتر سید وحید ظهوری حسینی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به بی نتیجه ماندن دور نهم مذاکرات بین نمایندگان امریکا و نمایندگان طالبان اظهار داشت: سخنگوی طالبان هم برخی خبرها مبنی بر اینکه آمریکایی ها و طالبان در دور نهم مذاکرات در دوحه قطر به توافق نهایی رسیده اند را رد کرده است.

وی افزود: این مذاکرات از آغاز برنامه مشخصی نداشته به گونه ای که خواسته های دو طرف متناقض بوده و به هیچ عنوان باهم همخوانی نداشته ضمن اینکه خواسته های طالبان در تضاد با برنامه هایی است که برای دمکراتیزه کردن افغانستان جریان دارد.

این کارشناس افغان عنوان کرد: طالبان بدون در نظر گرفتن خواسته های مردم و ارزش های دمکراسی بصورت قلدرمآبانه و با حمایت امریکا می خواست به قدرت برسد و این به نوعی ناکامی تلاش های امریکا هم محسوب می شد که ادعا داشت طالبان را از حاکمیت ساقط کرده است، اکنون امریکا با نه دور مذاکرات با طالبان به نتیجه ای نرسیده و به نظر نمی رسد که در آینده هم بتواند به نتیجه ای برسد مگر اینکه پشت پرده قضایای دیگری وجود داشته باشد.

به گفته عضو موسس بنیاد علمی-فرهنگی کوثر از شواهد چنین پیداست که امریکا عزمی برای صلح در افغانستان و یا کشور دیگری ندارد، پیمان هایی هم که امریکا با کشورهای دیگر عقد می کند عملی و قابل اعتماد نیست و حتی اگر با طالبان هم به توافقی برسد به آن عمل نخواهد کرد.

ظهوری حسینی تصریح کرد: در حال حاضر امریکا بدون حضور دولت افغانستان با طالبان یعنی دشمن این دولت مذاکره می کند و دولت مورد حمایت خود را در این موضوع دور می زند و در نهایت به نتیجه ای هم نمی رسد، این ظلمی است که به مردم افغانستان روا داشته می شود، در عین حال سکوت دولت افغانستان به جنایات امریکا در این کشور کمک می کند و طالبان دست پرورده امریکا هم زمینه را برای حضور داعش فراهم می کنند.

این کارشناس سیاسی اظهار کرد: در صورتی که دولت افغانستان در مذاکرات صلح نادیده گرفته شود این مذاکرات به هیچ عنوان به نتیجه مطلوب نخواهد رسید. امریکا با دولت افغانستان پیمان هایی در زمینه تامین امنیت امضا کرد اما در عمل اقدامی در این زمینه صورت نگرفت و اکنون هم این دولت را از جریان مذاکرات دور نگه داشته، در چنین شرایطی دولت و پارلمان افغانستان هم باید بر مواضع قاطع خود در برابر این اقدامات امریکایی ها استوار باقی بماند.

وی اضافه کرد: پارلمان افغانستان هشدار داده بود که اگر مذاکرات امریکا با طالبان به شیوه کنونی پیش برود تمامی پیمان ها با امریکا را لغو می کند اما این مساله در همین حد باقی ماند و حکومت حرکت و تدبیر خاصی از خود نشان نداد در حالی که با اتخاذ مواضع قاطع می توانست امریکا را ملزم کند که اگر قرار است مذاکراتی با طالبان صورت بگیرد باید با حضور دولت و گروه های سیاسی باشد و قبل از زمان برگزاری انتخابات هم به نتیجه برسد و یا اینکه صحبت در مورد آن به بعد از انتخابات موکول شود.

 

کلیدواژه