سنبله 31, 1398 11:54 Asia/Kabul

نقش سازنده کشورهای منطقه از جمله ایران در مسئله صلح افغانستان حیاتی است

استاد دانشگاه و کارشناس سیاسی افغان گفت: نقش سازنده کشورهای منطقه از جمله ایران در مسئله صلح افغانستان حیاتی است.

احمد رشاد جمالیار در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: در صورتی که کشورهای منطقه بتوانند نقش سازنده خود را در مسئله صلح افغانستان ایفا کنند برای این کشور حیاتی است و این نقش و حضور زمانی می تواند تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد که از قبل تعریف شده باشد.  

وی با اشاره به سفر هیاتی از طالبان به روسیه بلافاصله پس از توقف گفت و گوهای امریکا و طالبان، عنوان کرد: این گروه در درون خود هم دچار مشکلاتی شد و برای اینکه نقش خود را نشان دهد دست به اقداماتی زد از جمله سفر به برخی کشورهای منطقه، طالبان می خواهند از یکسو نشان دهند که قدرت دارند و از نظر کشورهایی مهم هستند و از سوی دیگر به دنبال آن هستند که کشورهای منطقه در رابطه با تصامیم استراتژیک امریکا در مورد افغانستان موضع داشته باشند.

استاد دانشگاه بلخ اظهار کرد: روسیه و ایران با برنامه های امریکا در منطقه مشکل داشته و نگرانی های خود را اعلام کرده اند از اینرو طالبان تصمیم گرفتند که به این کشورها سفر کنند و پیامی هم به امریکا بدهند که هنوز می توانند به عنوان یک چالش مطرح باشند.

به گفته جمالیار جمهوری اسلامی ایران در بسیاری عرصه ها در منطقه نقش داشته و شکی نیست که روابط نیکی هم با افغانستان داشته و دارد، از سوی دیگر امریکا برنامه های خود را در منطقه دارد و این برنامه ها در بسیاری از موارد سبب تنش میان امریکا و برخی کشورهای منطقه از جمله ایران، روسیه، چین و هند می شود که ممکن است اثر آن بر روند صلح افغانستان منفی باشد.

وی بیان داشت که اگرچه توقف مذاکرات امریکا و طالبان در کوتاه مدت به نفع دولت افغانستان تمام شده اما برخی انتظار داشتند که این مذاکرات به روند صلح کمک کند که چنین نشد، با توجه به طولانی شدن گفت و گو بین امریکا و طالبان توقف آن دور از انتظار نبود و ابهامات را در این زمینه بیشتر می کرد ضمن اینکه آنان تعریف دقیقی از جایگاه حکومت فعلی افغانستان در مذاکرت نداشتند و این سبب شد که تعدادی از حلقات از این روند استفاده ابزاری کنند که در نهایت نتایج مطلوبی را شاهد نبودیم.

این کارشناس سیاسی گفت: در حال حاضر، هم حکومت افغانستان و هم جامعه جهانی می خواهند انتخابات افغانستان به نتیجه ای برسد تا از طریق حکومت جدید روند مذاکرات از سر گرفته شود و به نتیجه مطلوب برسد.

وی اضافه کرد: آنچه در نه دور مذاکرات امریکا و طالبان مشاهده نشد تعریف دقیق از روند صلح پایدار و وضعیت بعد از صلح بود، استفاده ای هم که حکومت فعلی یا حکومت بعدی افغانستان می تواند از فرصت پیش آمده بکند تعریف دقیق از روند صلح پایدار است تا روند صلح بصورت دقیق مدیریت شود و مردم به خواسته های خود برسند.

 

کلیدواژه