میزان 06, 1398 15:03 Asia/Kabul

روند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان تا زمان این گفت و گو در مجموع خوب بوده است

مدیر برنامه های بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان گفت: روند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان تا زمان این گفت و گو در مجموع خوب بوده است.

نعیم اصغری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: نکات مثبت و منفی در رابطه با روند برگزاری انتخابات وجود دارد اما مسئله حادی تاکنون گزارش نشده است.

وی افزود: آمادگی های امنیتی و آمادگی های عملیاتی از سوی کمیسیون انتخابات اتخاذ شده، نهادهای ناظر هم از زمان شروع رای گیری آماده بوده اند و بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان (فیفا) هم حدود شش هزار ناظر در 34 ولایت افغانستان دارد و سایر نهادها هم ناظران خود را دارند.

به گفته این کارشناس امور انتخابات بسیاری از مردم پای صندوق های رای حاضر شدند، حضور پرشور مردم در ولایات بامیان، دایکندی و هرات گزارش شده و در برخی ولایات هم حضور مردم کم رنگ تر بوده است.

نعیمی عنوان کرد: البته مشکلاتی هم وجود دارد از جمله قطع شبکه های مخابراتی در حدود ده ولایت که می تواند اطلاع رسانی در زمینه انتخابات و انعکاس وضعیت را مختل کند. اگرچه نیروهای امنیتی اعلام کرده اند که امنیت را تامین می کنند اما تامین شرایط لازم برای انتخابات هم ضروری است مثلاً لازم بود که امنیت آنتن های مخابراتی هم تامین شود تا از آسیب مخالفان در امان باشد البته تهدیدات امنیتی در مجموع قابل توجه نبوده است.

وی عنوان کرد: مشکل دیگر این بوده که مواد لازم انتخاباتی به برخی از مراکز رای گیری سر وقت نرسیده است. در برخی مناطق هم نیروهای پلیس به کارمندان کمیسیون انتخابات اجازه ورود به مرکز رای گیری مورد نظرشان را نداده اند به این بهانه که نام مرکز رای گیری در کارت هایشان درج نشده و این مسئله باعث تاخیر در آغاز روند رای گیری شده و در مواردی هم برخی زورمندان اجازه ورود ناظران را به مراکز رای گیری نداده اند.

مدیر برنامه های بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان اظهار کرد: یک مسئله دیگر نبود نام برخی افراد در لیست مراکز رای گیری است که قبلاً در آنجا ثبت نام کرده بودند و همچنان گزارش شده به افرادی که پس از ثبت نام برای رای دهی، شناسنامه الکترونیکی دریافت کرده اند نیز اجازه رای دهی داده نشده زیرا در طرزالعمل کمیسیون انتخابات درج نشده که این افراد می توانند رای بدهند. ضمن اینکه موارد انگشت شماری از غیرفعال بودن دستگاه های بایومتریک گزارش شده و بعضی از دستگاه ها هم به کندی کار می کنند.

وی اضافه کرد: تا قبل از امروز طالبان مردم را نسبت به شرکت در انتخابات تهدید کرده بودند به همین دلیل در ساعات اولیه حضور مردم کمتر بود اما این امیدواری وجود دارد که کم کم حضور مردم پای صندوق های رای بیشتر شود چنانکه در انتخابات گذشته هم روند به همین صورت بوده است.

 

کلیدواژه