میزان 08, 1398 13:32 Asia/Kabul

سرکنسول ایران در هرات از تلاش برای روان سازی صدور ویزا و ارایه سایر خدمات برای زائرین افغانستانی اربعین حسینی (ع) خبر داد

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در هرات گفت: در نظر داریم در رابطه با روان سازی صدور ویزا و ارایه سایر خدمات برای زائرین افغانستانی اربعین حسینی (ع) تسهیلات لازم را فراهم کنیم.

محمد صدیقی فر در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به جلسه ای که با روسای شرکت های زیارتی و سیاحتی هرات در محل سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هرات داشته، اظهار داشت: در این جلسه مجموعه خدماتی را که نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در افغانستان برای سفر زائران اربعین از طریق ایران پیگیری می کنند به اطلاع آنان رساندم.

وی با بیان اینکه راهپیمایی بزرگ اربعین چندین سال است که بصورت باشکوه در عراق انجام می شود و استقبال از این راهپیمایی و حرکت عظیم معنوی در کشورهای مختلف جهان از جمله در کشور برادر افغانستان هر سال بیشتر می شود، افزود: بر اساس آماری که از مبادی ورودی ایران دریافت کردیم سال گذشته حدود 35 هزار زائر افغانستانی برای زیارت اربعین حسینی (ع) وارد ایران شدند و از این طریق به عراق رفته و در این راهپیمایی عظیم شرکت کردند و با پیش بینی هایی که شده امسال احتمالاً این رقم از 40 هزار نفر فراتر می رود.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در هرات گفت یاد آور شد: تلاش هایی صورت گرفته تا هم در رابطه با روان سازی صدور ویزای زیارتی و هم خدمات و تسهیلات در بدو ورود به ایران و انتقال زوار از مرزهای شرقی ایران تا مرزهای خروجی به سمت عراق خدماتی ارایه شود.

صدیقی فر عنوان کرد: از جمله این خدمات این است که ما لزوم داشتن ویزای عراق را برای صدور ویزای ایران حذف کرده ایم و زایران می توانند به ایران رفته و از آنجا ویزای عراق را دریافت کنند، دیگر اینکه هزینه های ویزای ایران کاهش پیدا کرده به گونه ای که ویزای جهانگردی برای ایران حدود 80 یورو است ولی ما ویزای دو بار ورود را به ازای 60 یورو صادر می کنیم.

وی همچنان خاطرنشان کرد: علاوه بر وظایف محوله تلاش کردیم، هماهنگی هایی با ستاد اربعین خراسان رضوی داشته باشیم تا بتوانیم استقبال شایسته ای از زوار افغانستانی در مرزهای ورودی خود داشته باشیم و اگر برنامه ریزی های لازم در داخل افغانستان انجام شود مشکلی برای استقبال، انتقال و اسکان احتمالی زوار در مشهد وجود نخواهد داشت.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در هرات گفت: علاوه بر جلسه با شرکت های زیارتی و سیاحتی جلسه ای هم با بزرگان و علمای هرات داشتیم و تاکید کردیم که باید جهت خدماتی که به زائرین امام حسین (ع) در افغانستان داده می شود مانند ایران و عراق در قالب حرکت های خودجوش مردمی باشد و زیاد جنبه تجاری پیدا نکند. در عین حال باید به کسانی که شرکت های زیارتی و سیاحتی دارند و هزینه هایی به آن ها تحمیل می شود، حق بدهیم.

صدیقی فر اظهار کرد: همچنان تلاش کردیم شرکت هایی را برای خدمات به زایرین انتخاب کنیم که سابقه خوبی داشته اند و تاکید داشتیم که این شرکت ها مورد تائید علما قرار بگیرند تا موضوع زیارت اربعین مورد سوء استفاده تجاری و هزینه های خارج از عرف قرار نگیرد.

وی اضافه کرد: شرکت هایی که قرار است با آن ها در بحث صدور ویزا همکاری کنیم هم در این زمینه تعهد داده اند و اگر شرکت هایی از این روند سوء استفاده کنند از دریافت خدمات ویزا محروم خواهند شد.

 

کلیدواژه