میزان 13, 1398 17:50 Asia/Kabul

با یک دید خوشبینانه مذاکرات صلح امریکا و طالبان ادامه می یابد و می تواند منجر به گفت و گوهای طالبان و حکومت افغانستان هم بشود

کارشناس سیاسی افغان گفت: با یک دید خوشبینانه به مساله صلح افغانستان می توان گفت: مذاکرات صلح امریکا و طالبان ادامه می یابد و می تواند منجر به گفت و گوهای طالبان و حکومت افغانستان هم بشود.

محمد مختاری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: با سفر همزمان هیاتی از طالبان به سرپرستی ملا برادر و زلمی خلیلزاد نماینده امریکا در امور صلح افغانستان به پاکستان صفحه ی دیگری از مذاکرات امریکا و طالبان گشوده شد.

وی افزود: این در حالی است که انتخابات افغانستان برگزار شده و همه منتظر نتایج انتخابات هستند و اگر خوشبینانه به قضایا نگاه کنیم شرایط به گونه ای خواهد بود که مذاکرات ادامه پیدا می کند و امریکایی ها ناگزیرند با طالبان به نتیجه برسند و همان چیزی را که بر سر آن به توافق رسیده بودند بصورت رسمی اعلام کنند تا شرایط فاز دوم مذاکرات یعنی آتش بس و مذاکره مستقیم طالبان با حکومت افغانستان فراهم شود.

به گفته این کارشناس سیاسی اما با نگاه به شرایط موجود و بررسی مسایل مربوط به انتخابات، احتمالات دیگری هم به نظر می رسد و آن اینکه با تقلب های گسترده ای که از سوی برخی از تیم ها شده و حضور کمرنگ مردم پای صندوق های رای، تا حدودی امکان بروز بحران انتخاباتی وجود دارد و ممکن است بحث تشکیل یک حکومت موقت به میان بیاید چنانکه در گذشته هم صحبت هایی در این مورد شده بود.

مختاری عنوان کرد: ورود همزمان هیات طالبان و نماینده امریکا به اسلام آباد نمی تواند تصادفی باشد بلکه با هماهنگی بوده و ممکن است عوامل دیگری هم پشت پرده وجود داشته باشد، رقابت هایی بین برخی از کشورها در رابطه با بحث صلح افغانستان وجود داشت، قطر با برگزاری نشست ها می خواست محوریت را در این زمینه به دست بگیرد در حالی که این برای عربستان چندان خوشایند نبود.

وی اظهار کرد: گفته می شود عربستان در بی نتیجه ماندن مذاکرات در قطر هم تاثیرگذار بوده و عربستانی ها بر این نظر بوده اند که اگر قرار است این مذاکرات نتیجه ای هم داشته باشد در جای دیگری باشد و بهترین گزینه هم برای آن ها پاکستان بوده زیرا از یکسو تحت تاثیر عربستان است و از سوی دیگر بر طالبان تاثیر گذار است و می تواند آنان را تشویق به صلح کند.

مختاری با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و اعلام نتایج آن در آینده نزدیک گفت: یک حکومت برآمده از آراء مردم و با پشتوانه ملی و تائید جامعه جهانی می تواند با اقتدار بر سر میز مذاکره با طالبان بنشیند و مذاکرات صلح را به نتیجه مطلوب نزدیک کند.

 

کلیدواژه