پاکستان در مساله صلح و بحران افغانستان بی طرف نیست و تاثیرگذاری خود را دارد
(last modified 1398-07-15T10:00:58+00:00 )
میزان 15, 1398 14:30 Asia/Kabul

پاکستان به هیچ عنوان در مساله صلح و بحران افغانستان بی طرف نیست و نقش و تاثیرگذاری خود را دارد

کارشناس سیاسی افغان گفت: پاکستان به هیچ عنوان در مساله صلح و بحران افغانستان بی طرف نیست و نقش و تاثیرگذاری خود را دارد.

دکتر محمد هاشم عصمت اللهی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: تا زمانی که افغانستان از ثبات و حکومت داری خوب برخوردار نباشد نقش خارجی ها از جمله امریکا و پاکستان در قضایای افغانستان ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به حضور هیات طالبان در اسلام آباد، استقبال گرم دولت پاکستان از آن و اختلاف نظر ریاست جمهوری و وزارت خارجه افغانستان در مورد این موضوع گفت: در حالی که جریان انتخابات را می گذرانیم طیف های مختلف سیاسی موضع گیری های متفاوتی در قبال این قضایا دارند و این در نهایت به ضرر حاکمیت ملی و ثبات سیاسی افغانستان است.   

این صاحبنظر سیاسی با اشاره به سفر همزمان زلمی خلیلزاد نماینده امریکا در امور صلح افغانستان و هیات طالبان به اسلام آباد و دیدار آن ها باهم عنوان کرد: پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا مذاکرات با طالبان را متوقف کرد اما در همان زمان پیش بینی می شد که روند گفت و گوها با طالبان موقتاً متوقف شده تا نتایج انتخابات افغانستان مشخص شود ضمن اینکه امریکا تحت فشارهای داخلی و بین المللی و فشارها از جانب افغانستان نمی توانست روند صلح با طالبان را به آن شکل ادامه دهد.

به گفته عصمت اللهی از سوی دیگر مشخص بود که موضوع تقلب در انتخابات مطرح می شود و خلاء قدرت پیش می آید چنانکه مساله تقلب مطرح شد و حضور مردم در انتخابات هم کمرنگ بود اکنون به نظر می رسد که روند صلح با طالبان دنبال می شود و امریکا هم خواسته های زیاده خواهانه طالبان را می پذیرد که این به معنای نادیده گرفتن حکومت افغانستان، خواست مردم و قانون اساسی این کشور هم تلقی می شود.

وی اضافه کرد: پاکستان هم از ابتدا در ایجاد گروه طالبان و ادامه فعالیت این گروه نقش داشته و دور ماندن اسلام آباد از مذاکرات با طالبان هم بیشتر تبلیغاتی بوده زیرا در تمام این مدت پاکستان، امریکا و دولت سعودی حامی طالبان بوده اند. طالبان همواره در داخل پاکستان آموزش دیده و سازماندهی و تجهیز شده اند و حالا بار دیگر نقش پاکستان در مساله صلح با طالبان و مسایل افغانستان برجسته می شود.