خروج آمریکا از سوریه، واقعیت یا شعار
(last modified 1398-07-18T10:47:44+00:00 )
میزان 18, 1398 15:17 Asia/Kabul

"دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا در جدیدترین موضع گیری خود درباره نیروهای آمریکایی مستقر در شمال سوریه، بر خروج آنها از این کشور تاکید کرد.

به گزارش رادیو دری ، بعد از گفت‌وگوی تلفنی دونالد ترامپ و «رجب طیب اردوغان» رؤسای جمهوری آمریکا و ترکیه، کاخ سفید اعلام کرد که قصد دارد نیروهای آمریکایی را از مناطق مرزی سوریه و ترکیه دور کند.

رئیس جمهوری آمریکا در دو توئیت ضمن توجیه عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از مناطق مرزی مشترک سوریه و ترکیه نوشت: زمان آن رسیده است که آمریکا از جنگ‌های بی‌پایان مضحک در منطقه غرب آسیا رها شود.

پس از این تماس تلفنی، ارتش ترکیه روز دوشنبه منطقه کردنشین «تل الطویل» را در شمال شرق استان مرزی «الحسکه» سوریه هدف حملات خود قرار داد.

این اقدام، خلاف وعده‌ای است که آمریکا پیش تر به شبه نظامیان کرد شمال سوریه داده بود. واشنگتن، پیش تر به کردها وعده داده بود که از آن‌ها در برابر حملات احتمالی ارتش ترکیه محافظت کند. 

«استفان دوجاریک» سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد روز سه شنبه با اشاره به تحولات شمال سوریه گفت: دبیرکل سازمان ملل با نگرانی فراوان بیانیه‌های اخیر درباره شمال سوریه را دنبال می‌کند؛ به ویژه خطری که از ناحیه اقدامات احتمالی نظامی متوجه غیرنظامیان می‌شود.

در همین راستا وزارت امورخارجه فرانسه نیز هرگونه حمله یک جانبه در شمال سوریه  را موجب به هم خوردن اوضاع انسانی و از بین رفتن امنیت و استقرار در منطقه دانست.

واقعیت این است که ترکیه با حمایت آمریکا تلاش دارد از یک سو در شمال سوریه منطقه امن تشکیل دهد، موضوعی که طی سال های اخیر همواره آن را پیگیری کرده است و از سوی دیگر، سعی دارد ترکیب جمعیتی مناطق شمالی سوریه که اکثریت آن را کردها تشکیل می دهند، تغییر دهد.

این نگرانی وجود دارد که اقدام این روزهای ترکیه، فرصت طلایی بازگشت آرامش به سوریه را بسوزاند و فرآیند مسالمت آمیز و دموکراتیک حل بحران سوریه را سال ها به تاخیر اندازد.

کلیدواژه