میزان 30, 1398 16:59 Asia/Kabul

سیاست امریکا در دوره ترامپ دچار سر درگمی شده که روی مسایل مربوط به افغانستان هم تاثیر گذاشته است

سیاست امریکا پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور امریکا دچار یک نوع سر درگمی شده که روی مسایل مربوط به افغانستان هم تاثیر گذاشته است.

وحید مژده در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: دلیل این سردرگمی هم تصمیمات و اقدامات بدون مشورت ترامپ است، به عنوان مثال روندی مانند مذاکرات امریکا با طالبان را که به خوبی پیش رفته با یک تصمیم و اقدام نابخردانه متوقف می کند چنانکه توقف مذاکرات با طالبان از سوی ترامپ باعث شد تمام اداراتی که طی یازده ماه درگیر این مساله بودند سردرگم شوند.

وی افزود: طی مدتی که از توقف این مذاکرات می گذرد از یکسو شاهد شدت جنگ هستیم و از سوی دیگر تاکید می شود که مذاکرات باید از سر گرفته شود و حتی وزیر دفاع امریکا در سفر به افغانستان گفت که کاهش نیروهای امریکایی در افغانستان در مذاکره با طالبان مطرح خواهد شد و این به معنای آن است که باز هم حکومت افغانستان را مد نظر قرار نمی دهند.

این کارشناس سیاسی یادآور شد: یکی از مواردی که پس از توقف مذاکرات امریکا و طالبان اتفاق افتاد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بود که آن هم تا حدی جنجالی شده و به جای اینکه کشور را به سوی آرامش پیش ببرد احتمال بروز بحران وجود دارد، وزیر دفاع امریکا هم گفته نتایج انتخابات باید شفاف باشد که این به معنای نگرانی از وضعیت پس از اعلام نتایج انتخابات است.

مژده عنوان کرد: به نظر می رسد تاکید امریکایی ها این است که خلاف گذشته از هیچ کسی در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان حمایت نکنند و مشخص هم نیست که طرفدار چه کسی هستند، آنان می دانند که هر نوع مداخله بحران را تشدید خواهد کرد و باید به گونه ای عمل کنند که هرکس به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد تلقی مردم این باشد که روند شفاف بوده است.

این کارشناس افغان در مورد روند صلح هم گفت: در صحبت زلمی خلیلزاد نماینده امریکا در امور صلح افغانستان با طالبان در اسلام آباد، روی چهار وضعیت احتمالی و موضع طالبان در قبال آن بحث شد، اینکه اگر محمد اشرف غنی بار دیگر به قدرت برسد، یا عبدالله عبدالله به قدرت برسد و یا اینکه برای رفع بحران بار دیگر یک حکومت وحدت ملی بسازند و یا هیچ یک از این گمانه ها عملی نشود و بحث حکومت سرپرست یا موقت به میان آید، موضع طالبان در این چهار وضعیت چه خواهد بود.

مژده تصریح کرد: البته طالبان سه وضعیت نخست را رد کرده و گفته اند که انتخابات با حضور نیروهای خارجی برای آن ها قابل قبول نیست اما در مورد حکومت موقت گفته اند که در زمان خودش صحبت خواهند کرد.

وی اضافه کرد: بنابراین طالبان رئیس جمهور بعدی را هم به رسمیت نخواهند شناخت اما معتقدند که نماینده های حکومت هم می توانند مانند نماینده های احزاب و گروه ها در نشست های بین افغانی برای صلح شرکت داشته باشند.

 

کلیدواژه