شرکت نکردن دولت افغانستان در نشست چهار جانبه مسکو
(last modified 1398-08-04T14:37:42+00:00 )
عقرب 04, 1398 19:07 Asia/Kabul
  •  شرکت نکردن دولت افغانستان در نشست چهار جانبه مسکو

دولت افغانستان در نشست چهارجانبه صلح این کشور در مسکو (پایتخت روسیه) شرکت نکرد .

سخنگوی وزارت امور صلح دولت افغانستان  اعلام کرد: کابل برای شرکت در نشست چهارجانبه صلح افغانستان که به میزبانی روسیه برگزار شد نماینده‌ای اعزام نکرد.

«ناجیه انوری» افزود: دولت افغانستان از هرنوع گفت‌وگو بین‌الافغانی به عنوان یک اصل استقبال می‌کند؛ اما توقع می‌رود که این گفت‌وگوها منجر به پیشرفت مذاکرات صلح شود.

نشست چهارجانبه مسکو روز جمعه  با حضور مقامات ارشد روسیه، چین، آمریکا و پاکستان برگزار شد و طرفین راه‌های برقراری صلح در افغانستان را بررسی  کردند. مشارکت  نکردن دولت افغانستان در نشست چهار جانبه مسکو در ادامه سیاستی  است که این کشور در دو سال گذشته در قبال نشست های مربوط به تحولات صلح افغانستان در روسیه در پیش گرفته است.
برغم انکه دو دور گفتگو بین نمایندگان طالبان با سران احزاب افغانستان و همچنین مذاکراتی با حضور برخی دیگر از کشورها در روسیه برگزار شده است اما دولت کابل در آنها نماینده رسمی نداشته است.

البته در یک دور از این گفتگو ها برغم انکه دولت افغانستان مدعی اعزام نکردن  نماینده به مذاکرات مربوط به تحولات صلح در این کشور به میزبانی روسیه بود اما هیاتی از شورای عالی صلح افغانستان در آن مشارکت کرد.

عدم اعزام نماینده از سوی دولت افغانستان به نشست چهارجانبه در مسکو در شرایط فعلی علاوه بر رویکرد قبلی کابل در مخالفت با مدیریت گفتگوهای صلح توسط دیگر کشورها،به شرایط کنونی دولت افغانستان هم ارتباط دارد.
در حال حاضر که جامعه افغانستان خود را برای روی کار آمدن دولت جدید پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری آماده می کند، دولت محمد اشرف غنی رییس جمهوری این کشور نیز در فضای ورود به دوره جدید به سر می برد که ممکن است با اعلام نتایج نهایی انتخابات، غنی در جایگاه فعلی خود برای یک دوره پنج ساله ابقا شود یا فرد دیگری به عنوان پیروز انتخابات مامور تشکیل کابینه جدید افغانستان بشود.

در حالی  که اشرف غنی همانند دیگر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان منتظر اعلام نتایج نهایی انتخابات است و بالطبع وزارتخانه های این کشور  نیزتحت این شرایط قرار دارند اساسا فعالیت دستگاه های مختلف اجرایی افغانستان به وضعیت رکود رسیده و عملا  برنامه ریزی کلان متوقف شده  تا سرنوشت انتخابات مشخص شود.
بنابراین  عدم اعزام نماینده از سوی دولت کابل به مسکو برای حضور در نشست چهارجانبه روسیه برای بررسی اخرین تحولات مربوط به صلح در افغانستان در شرایط کنونی فارغ از رویکرد قبلی  به اوضاع سیاسی فعلی این کشور مرتبط است .
به خصوص انکه گروه های مختلف سیاسی افغانستان با تمدید فعالیت دولت کنونی پس از پایان مهلت قانونی در پنج ماه گذشته همواره به این مسئله معترض بوده و ادامه کار دولت غنی را بر خلاف قانون اساسی ارزیابی کرده اند.

کلیدواژه