قوس 19, 1398 08:43 Asia/Kabul
  •  توافق 

سران روسیه، اوکراین، فرانسه و آلمان پس از نشست در قالب "گروه نورماندی" در بیانیه مشترکی بر اجرای کامل آتش‌بس، تبادل همه زندانیان و همچنین اجرای توافق‌های مینسک در شرق اوکراین توافق کردند.

به گزارش ایرنا؛ نشست گروه نورماندی بامداد سه‌شنبه در کاخ الیزه در پاریس، با انتشار بیانیه مشترکی که تاکید آن بر پیگیری اجرای کامل توافق‌های مینسک بود، پایان یافت.

اجرای کامل و جامع توافق آتش‌بس تا پایان سال جاری میلادی، به‌روزرسانی طرح مین‌روبی از مناطق درگیر و افزودن سه ناحیه عدم تماس در این مناطق از دیگر موارد مورد توافق این گروه چهارجانبه در بیانیه پایانی بود.

همچنین مسکو، کی‌یف، پاریس و برلین پیرامون تبادل همه زندانیان شناسایی شده در یک مهلت 30 روزه و اعطای وضعیت ویژه خودمختاری به مناطق لوهانسک و دونتسک براساس توافق‌های مینسک توافق کردند.

از سوی دیگر توافق شد که وزیران خارجه و مشاوران سیاسی چهار کشور در چهار ماه آینده نشست دیگری برای پیگیری اجرای توافق‌های به دست آمده در نشست پاریس برگزار کنند.

اجلاس گروه نورماندی شامگاه دوشنبه در پاریس با حضور امانوئل مکرون، ولادیمیر پوتین، ‌ولودیمیر زلنسکی روسای جمهور فرانسه، روسیه و اوکراین و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان با هدف اجرای توافق‌ مینسک(2015) برگزار شد.

آخرین دور از نشست سران چهار کشور گروه نورماندی در اکتبر 2016 برگزار شد.

در گیری ها درشرق اوکراین، بین نیروهای دولتی و مخالفان از سال 2014 آغاز شده و بر اساس آمار سازمان ملل متحد بیش از 10 هزارکشته برجای گذاشته است.

گروه تماس اوکراین (گروه نورماندی) با هدف پایان دادن به جنگ در شرق اوکراین در ششم ژوئن 2014 پایه‌گذاری شد.

 

کلیدواژه