تروئیکای اروپایی خواستار بازگشت گام‌های برجامی ایران
(last modified 1398-10-16T08:19:30+00:00 )
جدی 16, 1398 12:49 Asia/Kabul
  • تروئیکای اروپایی خواستار بازگشت گام‌های برجامی ایران

سران سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و بریتانیا "تروئیکای اروپایی" در همسویی با سیاستهای کاخ سفید خواستار بازگشت گام‌های برجامی ایران شدند.

به گزارش آسوشیتدپرس، آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان، بوریس جانسون نخست‌ وزیر بریتانیا وامانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه  روز  دوشنبه در واکنش به اعلام گام پنجم و نهایی ایران برای کاهش تعهدات برجامی  بیانیه‌ای مشترک صادر کردند و  در این بیانیه بدون اشاره به بدعهدی های کاخ سفید و خود این کشورها  از ایران خواستند که از همه گام‌های اتخاذ شده برای کاهش تعهدات خود در برجام عقب‌نشینی کند.

"تروئیکای اروپایی"، همچنین در همسویی با جنایت نظامیان آمریکایی در ترور سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از ایران خواستند از هرگونه اقدام متقابل خودداری کند.

سردار سپهبد «قاسم سلیمانی» و «ابومهدی المهندس» نائب‌رئیس بسیج مردمی عراق (الحشد الشعبی) به همراه 8 نفر دیگر بامداد روز جمعه (سوم ژانویه) در حمله هوایی نیروهای متجاوز و تروریست آمریکایی نزدیک فرودگاه بغداد عراق، به شهادت رسیدند.

دولت جمهوری اسلامی ایران یکشنبه شب در بیانیه ای گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات ایران در برجام را اعلام کرد که براساس آن، تهران دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه مواجه نیست.

آلمان، بریتانیا و فرانسه بعد از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام (8 می 2018) وعده دادند با تضمین منافع اقتصادی ایران، این توافق را حفظ کنند.

این کشورها، علی‌رغم ایستادگی‌های لفظی و سیاسی در برابر اقدام آمریکا تاکنون موفقیتی در اقدامات عملی وعده‌داده شده برای حفظ این توافق کسب نکرده‌اند.

کلیدواژه