رسانه‌های روسیه: ایران با اجتناب از جنگ، به برتری راهبردی در مقابل آمریکا دست یافت
(last modified Thu, 09 Jan 2020 12:15:45 GMT )
جدی 19, 1398 16:45 Asia/Kabul
  • رسانه‌های روسیه: ایران با اجتناب از جنگ، به برتری راهبردی در مقابل آمریکا دست یافت

به عقیده کارشناسان، دونالد ترامپ ترجیح داد به حمله انتقام جویانه ایران به پایگاه‌های آمریکا در عراق، پاسخ نظامی ندهد و خود را درگیر جنگی نکند که منافعش در مبارزات انتخاباتی را به خطر اندازد و اکنون ایران به "برتری راهبردی" در مقابل آمریکا دست یافت.

به گزارش رادیو دری،"اسکات تیلور" کارشناس نظامی کانادایی، سردبیر و ناشر مجله تخصصی «Esprit de corps» در مصاحبه با خبرگزاری «تاس» و تفسیر اظهارت دونالد ترامپ درباره ایران، چنین ابراز عقیده کرده است که ایران موفق شد تا با اجتناب از یک جنگ تمام عیار، در روابط با آمریکا، به یک برتری راهبردی دست یابد.

وی گفت: «من اعتقاد ندارم که ایران تاکنون هم قصد جنگ گسترده‌ای با آمریکا داشته بود، زیرا برتری نظامی بیش از حد آمریکایی‌ها چنین درگیری را به فاجعه تبدیل می کند. ولی پاسخ محدود به ترور ژنرال، ایرانیان را به یک برتری راهبردی نسبت به ایالات متحده رسانده است. چرا که دولت عراق قبلاً خواستار خروج آمریکا و سایر کشورهای عضو ائتلاف بین المللی از قلمرو خود شده و اکنون دیر یا زود واشنگتن باید به این خواسته بغداد تن در دهد و این مسئله یک پیروزی برای تهران محسوب می‌شود.»

این کارشناس کانادایی معتقد است که این دو حادثه، نفوذ آمریکا در خاورمیانه را کاهش داده و باعث افزایش نفوذ ایران در منطقه می شود.  

"بوریس دالگوف" کارشناس ارشد مرکز تحقیقات عربی و اسلامی در روسیه نیز به این خبرگزاری گفته است، سخنان دونالد ترامپ دقیقاً در این جهت گیری بود تا وخات اوضاع در منطقه را کاهش داده و از بروز درگیری نظامی با ایران جلوگیری کند.

وی افزود: «اگر اوضاع به سمت درگیری نظامی کشیده می‌شد، بدون تردید پای متحدین آمریکا در منطقه -اسرائیل و عربستان سعودی- نیز به آن کشیده شده و منجر به گسترش تنش و قربانیان بیشتری می‌گردید.»

به عقیده این کارشناس، یک عامل بازدارنده دیگر در تصمیم گیری مقامات واشنگتن این واقعیت است که متحدین اروپایی آمریکا از اقدامات متجاوزانه این کشور در منطقه خاورمیانه حمایت نمی‌کنند.  

کلیدواژه