دلو 18, 1398 12:09 Asia/Kabul
  • تظاهرات در بریتانیا و فرانسه علیه کشتی مرموز سعودی

احزاب، سازمان‌ها و فعالان حقوق بشری فرانسه و بریتانیا در اعتراض به حضور یک کشتی سعودی که طبق گزارش‌ها برای بارگیری اسلحه به اروپا رفته است، تظاهرات کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کشتی «بحری ینبع» که در مالکیت حکومت سعودی قرار دارد، پنجشنبه شب در بندر فرانسوی «شربورگ» Cherbourg لنگر انداخته بود. معترضان پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود: «فروش غیرقانونی سلاح را متوقف کنید» و «جنایت جنگی در یمن با ۲۳۰ هزار کشته.»

نوزده سازمان مردم ‌نهاد و حزب چپگرا از جمله عفو بین‌الملل و آکسفام نیز با انتشار بیانیه‌ای عربستان سعودی را به آغاز جنگی بی‌رحمانه علیه مردم یمن و ارتکاب جنایت علیه مردم بی‌دفاع یمن متهم کردند. این سازمان‌ها و احزاب در بیانیه خود تاکید کردند، ما نمی‌توانیم بپذیریم که بندر شربورگ برای کمک به این جنگ، تامین منافع دلالان اسلحه و مشتریان آنها مورد استفاده قرار گیرد.

کشتی سعودی چهارشنبه شب نیز در بندر «شیرنس» Sheerness بریتانیا لنگر انداخته بود. فعالان بریتانیایی در بندر «تیلبری داکس» بریتانیا هم علیه حضور این کشتی تظاهرات کردند.

این کشتی پیش تر به کارولینای شمالی و مریلند در آمریکا، کانادا و آلمان رفته بود. اطلاعات دقیقی در مورد محموله و ماموریت این کشتی منتشر نشده است و دولت‌ها در خصوص آن اظهارنظر رسمی نکرده‌اند.

با گذشت بیش از چهار سال از حملات ریاض و متحدانتش به یمن و کشتار هزاران غیرنظامی همچنین ویران کردن زیرساخت ها و محاصره این کشور، به دلیل مقاومت مردم یمن، این متجاوزان نتوانستند به اهداف خود دست یابند.

کلیدواژه