حوت 12, 1398 13:17 Asia/Kabul
  • تاثیر ویروس کرونا بر اقتصاد آمریکا و جهان

با وجود اینکه تاکنون برآورد دقیقی از خسارت ناشی از شیوع ویروس کرونا در جهان در دست نیست، اما صندوق بین‌المللی پول و سران بیست اقتصاد بزرگتر جهان درباره پیامدهای مخرب آن بر رشد اقتصاد جهانی هشدار داده‌اند.

به گزارش موسسه اعتبار سنجی "مودیز" ، با توجه به بیماری همه گیر کرونا، رکود اقتصادی در کل جهان از جمله آمریکا در شش ماه نخست سال جاری (2020) پیش بینی می شود.این پیش بینی میانگین رشد اقتصادی جهان را در سال 2020 با 0.3 درصد کاهش نشان می دهد.

بانک آو آمریکا نیز در گزارشی ضمن هشدار به افزایش خطر وقوع یک رکود اقتصادی در جهان از کاهش پیش بینی در مورد رشد اقتصادی سالانه در جهان به کمترین میزان از 2008  تاکنون خبر داد.در این گزارش آمده است، با توجه به اینکه میزان تقاضا در چین و خارج از چین به دلیل شیوع کرونا کاهش یافته است، میانگین رشد اقتصاد جهان در سال جاری 2.8  درصد خواهد بود.این در حالیست که گزارش های پیشین از رشد 3.1 درصدی خبر داده بودند.

با توجه به اینکه چین در حال حاضر17 درصد کل تولید ناخالص داخلی جهان را در اختیار دارد، ایجاد مشکل در اقتصاد این کشور با توجه به اندازه اقتصاد و سهم بالای این کشور از سبد تجاری کشورهای مختلف قطعا روی کل کشورها بویژه آمریکا تاثیر خواهد گذاشت.

پیشتر «ریچارد کلاریدا»، از مدیران ارشد بانک مرکزی آمریکا گفته بود ویروس کرونا یک مشکل جدی است که مصون ماندن اقتصاد آمریکا از پیامدهای آن تقریبا غیر ممکن خواهد بود. به این ترتیب، طبق مدل سنجی رشد ویروس کرونا احتمالا به کاهش رشد اقتصادی آمریکا منجر می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری "بلومبرگ"، نگرانی‌های جهانی از گسترش شیوع ویروس کرونای جدید موجب افت تقاضای نفت و در نتیجه کاهش بهای این انرژی در باراز جهانی شده است.

کلیدواژه