درخواست گوترش برای توقف درگیری‌ها در منطقه غرب آسیا
(last modified 1399-02-27T03:42:38+00:00 )
ثور 27, 1399 08:12 Asia/Kabul
  • درخواست گوترش برای توقف درگیری‌ها در منطقه غرب آسیا

دبیرکل سازمان ملل متحد جمعه شب ابراز امیدواری کرد، طرف‌های جنگ در منطقه غرب آسیا به درخواست وی برای توقف درگیری‌ها در بحبوحه شیوع ویروس کرونا پاسخ مثبت دهند.

به گزارش رادیو دری، "آنتونیو گوترش" در مصاحبه با شبکه الجزیره گفت: امیدوار است همه طرف های درگیر در منطقه غرب آسیا هر چه سریعتر جنگ را متوقف کنند.

"گوترش" با بیان اینکه موانعی وجود دارد که اجازه نمی دهد تصمیمات سازمان ملل برای برقراری آتش بس در لیبی و یمن اجرا شود افزود، سازمان ملل نیازمند حمایت قوی تری از سوی مؤسسات بین المللی و همبستگی و هماهنگی جهانی در مقابله با چالش‌های مشترک است.

"مارتین گریفیتس" Martin Griffiths نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور یمن روز پنجشنبه در خصوص شیوع ویروس کرونا در یمن هشدار داده و خاطرنشان کرده بود، این ویروس و کاهش رشد اقتصادی جهان، رنج و مصیبت‌های بیشتری را برای ملت یمن رقم خواهد زد که بیش از هر کشوری دچار مشکلات است.

بیش از پنج سال از لشکرکشی ائتلاف سعودی به یمن می‌گذرد. در این مدت، یمن در محاصره زمینی، دریایی و هوایی این ائتلاف بوده و شدیدترین حملات هوایی و زمینی را به خود دیده است. 

در کنار پیامدهای ناگوار جنگ ائتلاف سعودی علیه یمن، شیوع ویروس کرونا در این کشور، به بزرگترین چالش یمن تبدیل شده است؛ چرا که زیرساخت‌های بیمارستانی و بهداشتی این کشور نابود شده و یا از کار افتاده است.

عربستان‌‌ با حمایت آمریکا، امارات و چند کشور دیگر از مارس 2015 اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره این کشور کرده است. جنگ‌افروزی عربستان و متحدانش در یمن تاکنون به کشته شدن ده‌ها هزار نفر و آوارگی میلیون‌ها یمنی منجر شده است.

تجاوز نظامی عربستان همچنین کشور فقیر یمن را با کمبود شدید مواد غذایی و دارویی مواجه کرده است.

کلیدواژه