خروج رسمی آمریکا از معاهده آسمان‌های باز؛ امروز 
(last modified 1399-03-02T06:03:23+00:00 )
جوزا 02, 1399 10:33 Asia/Kabul
  • خروج رسمی آمریکا از معاهده آسمان‌های باز؛ امروز 

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در بیانیه‌ای اعلام کرد: ایالات متحده امروز (جمعه) به صورت رسمی خروج از معاهده آسمان‌های باز را اعلام خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، وزارت دفاع آمریکا در این بیانیه مدعی شد: روسیه به طور فزاینده‌ای از این پیمان برای پشتیبانی از تلاش‌های خود در راستای توجیه خصومت علیه همسایگان خود استفاده می‌کند و ممکن است که از این پیمان برای هدف قرار دادن نظامی آمریکا و متحدان استفاده کند.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از مدت‌ها قبل به بهانه این که روسیه تعهدات خود در معاهده "آسمان‌های باز" را نقض می‌کند، مقدمه‌چینی برای خروج از این توافق را آغاز کرده بود.

ترامپ می گوید که احتمالاً یک توافق جدید را جایگزین آن خواهد کرد.

مسکو بارها اتهامات آمریکا را در زمینه نقض این توافق از سوی روسیه رد و تصمیم آمریکا به خروج از معاهده آسمان‌های باز را ضربه‌ای به امنیت اروپا توصیف کرده است. 

سران کشورهای عضو ائتلاف ناتو هم گفته‌اند نشستی را با هدف بررسی این تصمیم دولت آمریکا برگزار خواهند کرد. 

معاهده آسمان‌های باز توافقی بین 35 کشور جهان درخصوص اجازه پرواز هواپیماهای تجسسی بر فراز کشورهای عضو این معاهده است.

روسیه و آمریکا جزو نخستین کشورهایی بودند که این معاهده را تصویب کردند؛ معاهده‌ای که در سال 1992 امضا و از اول ژانویه 2002 اجرایی شد.

هدف این معاهده ایجاد درک متقابل و اطمینان‌بخشی به کشورهای امضاکننده در خصوص تحرکات و فعالیت‌های نظامی و رفع هرگونه نگرانی در این زمینه بوده است.

دولت ترامپ تاکنون از سازمان ها و معاهده های بین المللی متعددی از جمله سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد "یونسکو"، توافق تغییرات آب و هوایی پاریس و توافق هسته ای برجام خارج شده است.

کلیدواژه