جوزا 08, 1399 08:28 Asia/Kabul
  • فعالان صنعت دریانوردی: اجرای تحریم‌های آمریکا علیه ایران غیرممکن است

مالکان و شرکت‌های بیمه کشتی‌ها اعلام کردند: تبعیت کامل صنعت دریانوردی از دستورالعمل جدید صادر شده از سوی دولت «دونالد ترامپ» برای جلوگیری از نقض تحریم‌های ایران، کره شمالی و سوریه شاید غیرممکن است.

به گزارش ایرنا، وزارت امور خارجه آمریکا (14مه) دستورالعملی را با هدف اجرای سخت‌گیرانه‌تر تحریم‌ها علیه چند کشور از جمله ایران منتشر کرد.

وزارت خارجه آمریکا در آن بیانیه مدعی شده بود هدف از صدور این دستورالعمل، کمک به صنعت دریانوردی و فعالان بخش انرژی و فلزات برای مقابله با «اقدامات فریبکارانه‌ای در کشتی‌رانی» است که برای دور زدن تحریم‌های اعمال‌شده علیه کشورها به خصوص ایران، کره شمالی و سوریه مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

این دستورالعمل همچنین خواستار اشتراک بیشتر اطلاعات میان صنعت کشتیرانی و نهادهای آمریکا، ردیابی مداوم موقعیت مکانی کشتی‌ها و انجام تحقیقات در مورد فعالیت‌های مشکوک شده است.

«مایک سالتهاوس» رییس کمیته فرعی تحریم‌ها در اتحادیه «گروه بین‌الملل» که حدود 90 درصد از فعالیت‌های کشتیرانی تجاری دنیا را بیمه می‌کند، اظهار داشت: این دستورالعمل بخش‌هایی دارد که غیرقابل اجرا است.

«نیل رابرتس» از مقام‌های «اتحادیه بازار لویدز» که در زمینه بیمه فعال است، تاکید کرد که رصد موقعیت مکانی کشتی‌ها در تمام شبانه‌روز و تمام روزهای هفته از نظر تجاری امری شدنی نیست.

رویترز هم بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا را «مانعی برای صنعت جهانی دریانوردی» خواند که خطر ایجاد اختلال در این صنعت را افزایش می‌دهد.

کلیدواژه