شور و حال مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در جمهوری آذربایجان 
(last modified 1399-06-07T05:57:40+00:00 )
سنبله 07, 1399 10:27 Asia/Kabul
  •  شور و حال مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در جمهوری آذربایجان 

همزمان با فرارسیدن دهه اول مام محرم هر ساله شمار زیادی از  مردم جمهوری اذربایجان برای امام حسین علیه السلام، امام سوم شیعیان جهان و یاران باوفای ایشان ایین های عزاداری، و مراسم گسترده برگزار می کنند.

مردم جمهوری آذربایجان به اعتقادات مذهبی پایبند هستند، هر سال بر شمار جمعیت عزاداران حسینی (ع ) افزوده می شود، جوانان حضور با شکوهی دارند .

 امسال هیات های عزاداری با رعایت پروتکل های بهداشتی مراسم عزاداری امام حسین (ع ) را برگزار کرده اند .

عزداران حسینی (ع ) از دولت جمهوری آذربایجان خواستند، اقدامات لازم را برای برگزاری مراسم عزداری انجام دهد .

 دراین حال خبرسازی رسانه های باکو برای مقابله با درخواست مردمی برای لغو ممنوعیت برگزاری مراسم های عزاداری حسینی( ع ) در جمهوری آذربایجان ادامه دارد .

دراین زمینه  روزنامه ینی مساوات چاپ باکو برای انحراف اذهان عمومی مردم جمهوری آذربایجان مدعی شد،« برگزاری مراسم عزا در مساجد ایران به علت شیوع ویروس کرونا ممنوع شد.» 

بدنبال این اقدام رسانه جمهوری آذربایجان ، برگزاری مراسم های عزا در حیاط مساجد و سایر مکان های بزرگ و دارای سقف بلند در ایران که عکس ها و تصاویرشان در شبکه های اجتماعی جمهوری آذربایجان نیز منتشر شده است .

این انتشار موجب شده است ، مطالبات دینداران جمهوری آذربایجان برای برگزاری مراسم عزاداری با الگوی مشابه ایران با رعایت اصول بهداشتی افزایش یافته است و دولت جمهوری آذربایجان ده ها تن از دینداران را به علت مطرح کردن ضرورت برگزاری مراسم های عزاداری در مکان های وسیع و بدون سقف و باز شدن مساجد برای عبادات فردی بازداشت کرده است.

فعالان دینی جمهوری آذربایجان می گویند،  دولت جمهوری آذربایجان محدودیت های ناشی از ویروس کرونا را بهانه مناسبی برای جلوگیری از برگزاری مراسم عاشورای حسینی  در سال جاری تلقی می کند.

در سال های گذشته نیز دولت جمهوری آذربایجان محدودیت ها و ممنوعیت های زیادی را برای برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم در مناطق این کشور وضع کرده بود .

در همین حال حاج ایلقار ابراهیم اوغلو رهبر جمعیت دینی جمعه جمهوری آذربایجان در سخنانی در مراسم عزداری امام حسین (ع) بر ضرورت و امکان پذیر بودن برگزاری مراسم های گروهی  عاشورا در این کشور با رعایت اصول و پروتکل های بهداشتی تاکید کرد. 


حاج ایلقار ابراهیم اوغلو  گفت : « همانطور که در سایر نقاط جهان برگزاری مراسم عزاداری در فضاهای باز مساجد و زیارتگاه ها و سایر اماکن شرایط لازم فراهم شده است، در جمهوری آذربایجان نیز فراهم کردن این شرایط با توجه به کرونا  کاملا امکان پذیر و ضروری است.» 

رهبر جمعیت دینی جمعه جمهوری آذربایجان تاکید کرد : « سازمان دینی این کشور که مسئولیت دارد و متولی امور دین در جمهوری آذربایجان است، باید هرچه سریع تر تا روز عاشورا،  بسته پیشنهادهای خود را  برای برگزاری مراسم در فضاهای باز در کنار مساجد و حیاط زیارتگاه ها آماده  و به ستاد دولتی مبارزه با کرونا ارایه کند زیرا مردم  این کشور حق دارند برای امام حسین (ع ) عزاداری کنند .

هم اکنون شیعیان در مناطق مختلف جهان از جمله کربلای معلی ، نجف اشرف ، کاظمین ، سامرا، مشهد مقدس و قم و جمکران وحتی در استانبول و نیویورک با رعایت  دستورالعمل های بهداشتی در سوگ سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین علیه السلام، عزاداری و نوحه سرایی می کنند.

حضرت امام حسین (ع) سومین امام شیعیان جهان و یاران با وفایش که در دهم محرم سال 61 هجری قمری در کربلا به شهادت رسیدند، با فداکاری بی نظیر خویش در آوردگاه کربلا، درس آزادگی و عزت را به همه جهانیان آموختند.

کلیدواژه