سنبله 20, 1399 17:08 Asia/Kabul
  • دفاع لاوروف از موجودیت سازمان شانگهای

وزیر خارجه روسیه از اهمیت و افزایش توانمندی سازمان همکاری شانگهای در دوره مبارزه با ویروس همه گیر کرونا در سطح جهانی استقبال کرد.

به گزارش ایرنا، "سرگئی لاوروف" روز پنجشنبه در آغاز اجلاس وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در مسکو اعلام کرد: اهمیت توانمندی های بزرگ این سازمان  بویژه در شرایط کنونی که نیاز به تلاش های جمعی و همکاری برای رفع پیامدهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ویروس همه گیر کووید-19 وجود دارد، افزایش می یابد. 

لاوروف افزود، تجربه غنی همکاری های پرثمر در عرصه های سیاسی، امنیتی، اقتصادی و روابط انسانی و ساز و کارهای موثر به سازمان هکاری شانگهای امکان می دهد به تهدیدهای موجود پاسخ دهد.

طبق این گزارش، در نشست امروز گفت و گو و بررسی مسائل منطقه ای، همکاری در مبارزه با ویروس کرونا و اهداف و اولویت ها برای تعمیق و توسعه همکاری های سیاسی خارجی در دستور کار وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای قرار دارد.

سازمان همکاری شانگهای سازمانی بین ‌دولتی است که برای همکاری‌های چندجانبه سیاسی، اقتصادی و امنیتی بنیان گذاشته شده است.

این سازمان،   15 ژوئن سال 2001 میلادی در شانگهای چین از سوی قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان تاسیس شد. بعدها، هند و پاکستان نیز به این سازمان پیوستند.

در حال حاضر ایران، افغانستان، مغولستان و بلاروس اعضای ناظر این سازمان هستند.

کلیدواژه