حوت 18, 1399 17:09 Asia/Kabul
  • افزایش خشونت علیه زنان در ترکیه
    افزایش خشونت علیه زنان در ترکیه

همزمان با روز جهانی زن، آمارها از افزایش خشونت علیه زنان در ترکیه حکایت دارد.

به گزارش رادیو دری، آمار‌ها در ترکیه نشان می‌دهد روند افزایشی خشونت علیه زنان مانند سالهای گذشته همچنان ادامه داشته و فقط در دو ماه نخست سال جاری میلادی ۵۸ زن قربانی خشونت شده‌ اند و علاوه بر آن، مرگ ۲۶ زن هم مشکوک اعلام شده است.
براساس آخرین گزارش آماری"پویش حمایت از زنان ترکیه"، ظرف سال گذشته میلادی ۳۰۰ زن در این کشور قربانی انواع خشونت‌های خانوادگی، تجاوز، قتل‌های ناموسی و یا شکست‌های عشقی شده اند وهمچنین، ۱۷۱ مورد مرگ‌ زنان با درج عبارت" مرگ مشکوک" ثبت شده است.
سزگین تانرکولو، نماینده حزب جمهوری خواه خلق همزمان با روز جهانی زن با ارائه گزارشی به مجلس ترکیه با اشاره به اینکه ظرف ۱۸ سال گذشته (دوران حاکمیت حزب عدالت و توسعه) خشونت علیه زنان ۴۷۰ درصد افزایش یافته و شش هزار و ۷۳۲ زن قربانی این معضل شده اند، برای برون رفت از این بحران خواستار فرهنگ سازی و فعال کردن ساز و کارهای موجود از سوی ارگانهای ذیربط شد.
بر اساس داده‌های منتشره از سوی اتحادیه پزشکان ترکیه، همزمان با همه گیری ویروس کرونا آمار خشونت علیه زنان نیز در این کشور ۲۸ درصد افزایش یافته است.
بسیاری از کارشناسان حوزه جامعه شناسی ترکیه بر این باورند که خشونت علیه زنان در این کشور فقط در قالب جنایت‌های ناموسی نمی گنجد، بلکه مهمترین عامل آن را باید در کشمکش میان سنت و مدرنیته در جامعه مردسالار ترکیه جستجو کرد. کشمکشی دیرینه که با رواج فرهنگ‌های نامتعارف ترکیه از طریق سریال‌های تلویزیونی و فضای مجازی و ... حتی با تشدید مجازات و رویکرد‌های قانونی حمایتی، سیر افزایشی به خود گرفته است.
این گزارش افزود، خشونت و کتک‌کاری زنان و نشان دادن صحنه‌های تعرض جنسی به زنان و دختران در فیلمها و سریال های تلویزیونی ترکیه مانند جوامع غربی و پوشش خبری چنین رویدادهایی در شبکه های تلویزیونی به ویژه خصوصی که بیشتر با هدف جلب و جذب مخاطب با آب و تاب آن را تعریف می کنند، به نحوی به افزایش این معضل دامن زده است.

هر چند امروزه در سینمای ترکیه٬ این صحنه‌ها کم شده، اما در سریال‌های تلویزیونی٬ همچنان مشکلات فراوانی وجود دارد. در فیلمنامه این سریال‌ها٬ غالباً زنان و دختران اغواگر، فریبگر و ...موفق و یا برتر نشان داده می‌شوند که رفتار غلط آنها٬ مسبب و زمینه‌ساز خشونت و تعرض است. قطعآ خشونت علیه زنان دلایل و ریشه های زیادی دارد، اما از منظر تآثیر رسانه میتوان گفت، محصولات تلویزیونی ترکیه مانند جوامع غربی اسیر استفاده ابزاری از زنان شده به طوری که ادامه این روند٬ آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی بیشتری برای این کشور مسلمان دارای اعتقادات دینی و عرفی پررنگ به همراه خواهد داشت.

کلیدواژه