راه بندان سنگین دریایی در کانال سوئز
در پی انحراف کشتی غول پیکر باری و بسته شدن کانال سوئز، مسئول رسیدگی به امور این کانال اعلام کرد، 321 کشتی منتظر عبور از کانال سوئز هستند.
روزانه حدود ۵۰ کشتی از کانال سوئز عبور میکنند. این کانال از سال ۱۸۵۹ تا ۱۸۶۹ برای اتصال مدیترانه به دریای سرخ و آسیا ساخته شد.
در حال حاضر کانال سوئز سریعترین مسیر کشتیرانی میان اروپا و آسیا است. حدود ۷ درصد حمل و نقل تجارت دریایی جهان از این کانال انجام میشود.
کانال سوئز به طول۱۲۰ مایل یکی از اصلیترین منابع درآمد ارزی مصر است.
کشتی «اِور گرین» (EverGreen) با وزنی حدود ۲۲۰ هزار تُن و طول ۴۰۰ متر روز سهشنبه هنگام عبور از تنگه سوئز به مشکل خورد و سبب شد این تنگه مسدود شود. مبدأ کشتی چین و مقصد آن روتردام اعلام شده و مالک آن نیز شرکت ترابری اِورگرین تایوان است که در پاناما ثبت شده است.
مسدود شدن این کانال باعث شده است ترافیکی از کشتیها در دو طرف این کانال ایجاد شود. کارشناسان میگویند اگر تردد شناورها طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت آینده از کانال سوئز امکانپذیر نشود، بسیاری از کشتیها ناچارند که مسیر خود را به سوی دماغه امید نیک تغییر دهند؛ امری که مسافت تا مقصد را به مدت یک هفته افزایش میدهد.
با ادامه انسداد کانال سوئز، قیمت نفت در بازارهای جهانی روند افزایشی پیدا کرده است. نفت خام سبک آمریکا با ۲ دلار و ۴۱ سنت افزایش، ۶۰ دلار و ۹۷ سنت فروش رفت. نفت برنت دریای شمال هم با ۲ دلار و ۶۲ سنت افزایش به ۶۴ دلار و ۵۷ سنت رسید.
با گذشت چهار روز از مسدود شدن مسیر کانال سوئز، تاکنون تلاش یدک کشها و حفاران برای بیرون راندن کشتی غول پیکر اور گرین ۴۰۰ متری، موفق آمیز نبوده است.