روسیه: حضور آمریکا در افغانستان تنها باعث تشدید تنش شد
(last modified 1400-02-10T20:39:25+00:00 )
ثور 11, 1400 01:09 Asia/Kabul
  • روسیه: حضور آمریکا در افغانستان تنها باعث تشدید تنش شد
    روسیه: حضور آمریکا در افغانستان تنها باعث تشدید تنش شد

نیکلای پاتروشف دبیر شورای امنیت روسیه گفت: حضور آمریکا در افغانستان تنها باعث تشدید تنش در این کشور شد، اما واشنگتن دیگران را مسئول می خواند.

پاتروشف روز جمعه در گفت وگو با هفته نامه روسی آرگیومنتی ایفاکتی با بیان اینکه اهدافی که آمریکا برای لشکرکشی به افغانستان اعلام کرد شامل نابودی تروریسم بود، افزود: در زمان حاضر افغانستان در صدر کشورهایی قرار دارد که ازحملات تروریستی آسیب می بینند.

دبیر شورای امنیت روسیه گفت: در سه ماه نخست سال جاری میلادی بیش از ۳۵۰۰ نفر در افغانستان قربانی تروریسم شدند که بیش از یک هزار نفر در ماه مارس کشته شدند.  

به گفته دبیر شورای امنیت روسیه، آمریکا و متحدانش در عرصه مبارزه با مواد مخدر در افغانستان نیز کارنامه خوبی نداشتند و از آغاز عملیات نظامی آمریکا و متحدان این کشور در افغانستان در سال ۲۰۰۱ تولید هرویین در این کشور دهها برابر افزایش یافته است.  

 پاتروشف خاطرنشان کرد: به این ترتیب آمریکا، افغانستان و مردم این کشور را در وضعیت بسیار دشوار ترک می کند.

قرار است روند خروج نظامیان خارجی از افغانستان تا 4 روز آینده آغاز شود. 

«جو بایدن » رییس جمهوری آمریکا اخیرا اعلام کرد ، نظامیان آمریکایی تا پایان 11 مارس 2021 از افغانستان خارج خواهند شد .

آمریکا و متحدانش در سال 2001 به بهانه مبارزه با تروریسم و تامین امنیت در افغانستان به این کشور حمله کردند و این اشغالگری باعث  جنگ، درگیری و نابودی زیر بناهای اقتصادی افغانستان شده و ناامنی، تروریسم و تولید مواد مخدر هم افزایش یافته است.

کلیدواژه