جوزا 25, 1400 10:38 Asia/Kabul
  • روسیه و چین در صدر توجه ناتو
    روسیه و چین در صدر توجه ناتو

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی از تهدید متنوع سازی زرادخانه هسته‌ای روسیه علیه ناتو خبر داد.

به گزارش رادیو دری به نقل از رويترز،سران ناتو با انتشار بیانیه‌ای در پایان نشست بروکسل  به طور مشخص هشدار دادند به متنوع سازی زرادخانه هسته‌ای توسط روسیه واکنش نشان خواهند داد و همچنین معتقدند نفوذ فزاینده و سیاست‌های بین المللی چین چالش‌های هستند که ناتو پاسخ به آن‌ها را تکلیف خود می‌داند.

در بیانیه پایانی نشست سران سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در بروکسل، اقدامات چین یک نوع "چالش سیستماتیک" دانسته شده است و پکن به مثابه یک خطر امنیتی برای این ائتلاف غربی توصیف شد.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: تا زمانی که روسیه قوانین بین المللی را نقض می‌کند، بازگشت به وضعیت طبیعی امکان پذیر نیست. روسیه متنوع سازی زرادخانه هسته‌ای خود را از جمله با استقرار زرادخانه‌ای از سامانه‌های موشک‌های کوتاه برد و برد متوسط به مثابه اقدامی غیردوستانه در برابر ناتو همچنان ادامه داده است.

روابط غرب و مسکو از سال 2014 در چهار محور گسترش نفوذ نظامی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی "ناتو" به ویژه آمریکا نزدیک و حتی هم مرز روسیه در شرق اروپا، بحران اوکراین، دریای بالتیک و اوضاع سوریه تیره شده است.

آمریکا و اتحادیه اروپا از سال 2014  تاکنون مجموعه ای از تحریم های اقتصادی و مالی ضد روسی را وضع کرده اند که واکنش متقابل مسکو را در پی داشته است.

­بایدن: ناتو در مواجهه با چین و روسیه با چالش‌های زیادی مواجه است

کلیدواژه