میزان 25, 1400 19:01 Asia/Kabul
  • انرژی هسته ای، ضرورتی برای تحقق جهان عاری از کربن
    انرژی هسته ای، ضرورتی برای تحقق جهان عاری از کربن

آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) گزارش داد انرژی هسته ای نقش مهمی را در دستیابی به اهداف پیمان آب و هوایی پاریس و برنامه توسعه پایدار سال ۲۰۳۰ جهت جایگزینی سوخت فسیلی و زغال سنگ و استفاده بیشتر از انرژی تجدیدشدنی و تبدیل آن به منبع اقتصادی برای مقادیر هنگفتی ازهیدروژن پاک ایفا می کند.

به گزارش رادیو دری، این گزارش انعکاس یافته در تارنمای آژانس بین المللی انرژی اتمی می افزاید در حالی که سران دولت ها، شرکت ها و گروهای تجاری و اجتماعی سراسر جهان خود را آماده شرکت در کنفرانس آب و هوایی گلاسکو می کنند، گزارش تازه منتشر شده از سوی آژانس به تشریح دلایل اهمیت انرژی هسته ای در جهان و گفت و گو در این زمینه پرداخته است.   

اجلاس گلاسکو ۳۱ اکتبر تا ۱۲ نوامبر (۹ تا ۲۱ عقرب) برگزار می شود.

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در مقدمه این گزارش با بیان اینکه در پنج دهه گذشته انرژی هسته ای مانع از انتشار حدود ۷۰ گیگاتن دی اکسید کربن شده و همچنان در سال مانع از انتشار یک گیگاتن دیگر دی اکسید کربن می شود، افزود: در آستانه برگزاری نشست آب و هوایی، وقت آن رسیده که تصمیماتی را بر اساس شواهد موجود اتخاذ کرده و سرمایه گذاری در انرژی هسته ای را افزایش دهیم. 

در گزارش آژانس تاکید می شود که انرژی هسته ای برای تحقق هدف به صفر رساندن انتشار کربن ناشی از گازهای گلخانه ای و تامین انرژی لازم برای ایجاد ثبات در شبکه های برق رسانی و تسهیل ادغام انرژی های تجدیدشدنی موجود از جمله انرژی خورشیدی و باد به عنوان منبع تولید برق و انتقال به انرژی پاک اهمیت دارد.

در این گزارش همچنین بر اهمیت نقش انرژی هسته ای در رشد اقتصادی، اشتغال زایی و بسیاری دیگر از بخش ها برای انتقال به انرژی پاک تاکید شده است.

این گزارش همچنین توصیه هایی را درباره اقدامات و استفاده سریع تر از انرژی هسته ای دارد که شامل قیمت گذاری کربن و اقداماتی برای ارزش گذاری تولیدانرژی با کربن پایین است.

کلیدواژه